Martti Joenpolven novellikilpailun 2016 tuomaristo Prosak-proosaklubilla

Helmikuun 2016 Prosak-proosaklubi oli omistettu Martti Joenpolven novellikilpailun voittajien julkistamiselle! Illan aluksi Anna Baijars Gummeruksesta ja Laura Serkosalo Nuoren Voiman Liitosta julkistivat voittajat. Lavalle nousivat voittajien lisäksi myös kilpailun tuomarit Johanna Sinisalo, Hannu Simpura ja Selja Ahava, jotka kertovat Marko Gustafsson haastattelussa kirjailijanuransa alusta ja lukevat omia varhaisia tekstejään.

Gummeruksen ja Nuoren Voiman Liiton järjestämän kilpailun voittajaksi valikoitui oululaisen Jukka Aholan Helmi ja Loviisa, toiseksi sijoittui espoolainen Iris Backlund novellillaan Kaksikymmentä minuuttia ja kolmanneksi helsinkiläinen Hanna Weselius novellillaan Suru. Prosak-proosaklubilla julkistettuun Novellit 2016 –antologiaan valittiin voittajanovellien lisäksi seuraavat novellit: Jukka Aholan Omena, Susan Heikkisen Anja ja minä, Lauri Kentän Papan vene, Juuso Paason Nuotio, Essi Pulkkisen Muutto, Alana Saulin Vallasta, Minna-Riikka Tuohiniityn Tasoleikkaus sekä Hanna Weseliuksen Asiaa roskiskaapista. Kokoelma tarjoaa ainutlaatuisen näkymän tähän päivään ja huomiseen: mistä nyt kirjoitetaan, kuka kirjoittaa.

Prosak-klubeja järjestettiin vuosina 2008-2017. Aluksi proosaklubit pidettiin ravintola Dubrovnikissa, josta ne siirtyivät syksyllä 2012 Kansallisteatterin Lavaklubille. Kirjastokaista tuli mukaan kuvaamaan klubit tammikuussa 2010 ja oli mukana vuoden 2016 loppuun saakka.

Lisätietoa:
Kaikki Prosak-proosaklubivideot