Laura Herva: Sanataidetta ja kulttuurihyvinvointia nuorille – VOIMA/SANA-hanke

VOIMA/SANA-hanketyöntekijä Laura Herva Rovaniemen kaupunginkirjastosta pitää esityksen ”Sanataidetta ja kulttuurihyvinvointia nuorille – VOIMA/SANA-hanke”. Laura Hervan puheenvuorossa luodaan katsaus siihen, kuinka moniammatillisella yhteistyöllä voidaan kehittää kirjaston lukutaitotyön sekä sosiaali- ja nuorisotyön rajapintoja käytännössä. VOIMA/SANA-hankkeessa on verkostomaisen työskentelyn avulla onnistuttu tuomaan kirjaston lukemaan innostamisen metodeja osaksi muita nuorten hyvinvointia tukevia palveluja. Kaiken toiminnan keskiössä on nuorten oman osallisuuden vahvistaminen kirjallisuuden ja tekstien maailmassa. Esityksen lopuksi mukaan liittyvät Mervi Heikkilä ja Emilia Koski, joiden kanssa Laura purkaa chatista tulleita katsojien kysymyksiä.

Rovaniemen kaupunginkirjaston VOIMA/SANA-hanke on järjestänyt lukuvuoden 2020-2021 aikana erilaisia nuorille suunnattuja sanataidetyöpajoja ja -kursseja, kirjavinkkauksia, lukupiirejä sekä osallistavia taideprojekteja. Tarkoitus on tehdä kirjallisuuden ja tekstien maailmaa tutummaksi omaehtoisen tekemisen kautta sekä kannustaa nuoria omaan kirjalliseen itseilmaisuun.

Esitys on osa Lukulystit / Läsfest -webinaaria, joka järjestettiin 15.-16.9.2021. Keskiviikon 15.9. suomenkielisessä ja torstain 16.9. ruotsinkielisessä webinaarissa esillä oli laaja kattaus hankkeita, käytänteitä ja tutkimustietoa meiltä ja maailmalta. Seminaarin järjesti Seinäjoen kaupunginkirjasto, jolla on lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä. Lukulystit / Läsfest -webinaari järjestettiin ensimmäisen kerran marraskuussa 2020, ja silloinkin Kirjastokaista on Seinäjoen kaupunginkirjaston erityistehtävä kumppanina lähettämässä kaksipäiväisen webinaarin suorana.

Nainen seisoo rannalla päällään t-paita ja farkkuhaalarit. Taustalla korkeaa rantaheinikkoa ja sen takana vettä.

Lisätiedot:
VOIMA/SANA-hanke Rovaniemen kaupungin sivuilla