Kuoleeko kirja, entä kirjasto? Teema 1 – Kirjaston tulevaisuus

E-kirjastohanke järjesti 21.9.2022 Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa Kuoleeko kirja, entä kirjasto? -keskustelutilaisuuden. Tilaisuuden ensimmäinen puolikas keskittyi teemaan Kirjaston tulevaisuus.

Teema 1: Kirjaston tulevaisuus

Videossa: 0:00 – 2:10
Tilaisuuden avaus, Ronja Salmi

Videossa: 2:10 – 7:05
Tervetuloa, Laura Aalto

Videossa: 7:05 – 21:40
Teeman alustus, Tommi Laitio

Videossa: 21:40 – 1:00:05
Keskustelu teemasta, Paula Havaste, Jarkko Rikkilä, Aleksis Salusjärvi, Amanda Stavén ja Anu Vehviläinen

Mikä on kirjastojen rooli digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja mihin kirjastoja tarvitaan nyt, entä tulevaisuudessa? Kun digitalisaatiota ei voi pysäyttää, miten sen kanssa pitäisi kirja-alalla toimia? Miten rahat jatkossa jaetaan ja voiko kirjoittamisella elää? Muun muassa näistä aiheista keskustellaan e-kirjastohankkeen Kuoleeko kirja, entä kirjasto? -tilaisuudessa.

Pääpuhujina Johns Hopkinsin yliopiston vieraileva tutkija Tommi Laitio sekä Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari. Juontajana Ronja Salmi.

Keskustelijoina kirjailijat JP Koskinen ja Paula Havaste, kansanedustaja Anu Vehviläinen, lukutaidon lapiomies Aleksis Salusjärvi, viestintäsuunnittelija Amanda Stavén / Sanasto, kustantaja Mikko Aarne / Kustannusyhtiö Kosmos, kustannuspäällikkö Aleksi Pöyry / Storytel, markkinointi- ja viestintäjohtaja Reetta Miettinen / WSOY sekä kirjaston edustajana koordinaattori Jarkko Rikkilä / Tampereen kaupunginkirjasto.

Tilaisuuden avaa Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan johtaja Laura Aalto. Keskustelun vetää yhteen Helsingin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen.

Yleisöllä oli mahdollisuus osallistua keskusteluun ja esittää kysymyksiä sekä paikan päällä Maijansalissa että Kirjastokaistan striimin chatin kautta, mutta kysymysosuuksia ei ole mukana näissä jälkikäteen katsottaviksi julkaistuissa videoissa.

Lisätiedot:
Katso tilaisuuden molemmat tallenteet