Kirjastoista kansanvallan foorumeita: Oulun kirjasto

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Oulun kaupunginkirjasto on yksi Sitran ”Kirjastoista kansanvallan foorumeita” -hankekokonaisuuden pilottikirjastoista. Videossa kirjastovirkailija Maija Koivulampi kertoo Oulun kaupunginkirjaston ”Nyt saa sanoa” -tapahtumista, ”Globaalista lokaaliin” -verkkokeskusteluista ja ”Kansanvallan kahvit” -toimintamallista. Eri puolilla Suomea kuudessa eri kirjastossa toteutettujen kokeilujen tavoitteena oli testata erilaisia vuorovaikutuksen muotoja ja parantaa kansalaisten vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Kokeiluissa etsittiin toimivia kohtaamisen muotoja ja konseptoitiin saatujen kokemusten pohjalta toimintamalleja, joilla kirjastoista voidaan kehittää kansanvallan foorumeita monilla eri tavoilla. Kaikkien konseptien on myös tarkoitus olla otettavissa käyttöön valtakunnallisesti.

Kirjastojen työ demokratian edistämisen eteen jatkuu eduskunnan rahoituksella ja aluehallintoviraston avulla.

Video on tuotu Kirjastokaistalle Aluehallintoviraston YouTube-kanavalta.

Lisätietoa:
Hankkeen kaikki videot
Kirjastoista kansanvallan foorumeita -hanke Sitran sivuilla
Demokratia-avustuksista ja -hankkeista Aluehallintoviraston sivuilla
Oulun kaupunginkirjaston kotisivut

Videon ovat tuottaneet aluehallintovirasto, opetus- ja kulttuuriministeriö ja Sitra yhteistyössä PaikallisTV:n kanssa.