Kirja mielessä -paneelikeskustelu lasten ja nuorten lukemisen tulevaisuudesta

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustannusjohtaja Kaisu-Maria Toiskallio Kustannusosakeyhtiö Otavalta, lukuaktivisti ja Sivupiirin toimittaja Henriika Tulivirta ja nuortenkirjailija ja erikoiskirjastonhoitaja Sini Helminen Helsingin kaupungikirjastosta keskustelevat lasten ja nuorten lukemisen tulevaisuudesta. Keskustelun vetäjänä toimii Demi Aulos IBBY Finlandilta. Paneelikeskustelu on osa Kirja mielessä -seminaaria, joka järjestettiin 8.9.2022 Pasilan kirjastossa Helsingissä. Lasten ja nuorten lukemisen tulevaisuuteen pureutuvan seminaarin järjesti lastenkirjallisuuden asemaa edistävä IBBY Finland ry yhteistyössä Kirjastokaistan kanssa.

Lukeminen on valtavassa murroksessa. Kirja mielessä -tapahtumassa kuultiin puheenvuoroja ja esityksiä lukemisesta ja pohdittiin yhdessä, millaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta Suomessa luetaan kymmenen vuoden päästä ja miten.

Kirja mielessä -tapahtumassa olivat esiintymässä digikustantamisen liiketoimintapäällikkö Noora Al-Ani, lukukoordinaattori Demi Aulos, nuortenkirjailija ja erikoiskirjastonhoitaja Sini Helminen, kasvatustieteen professori ja aivotutkija Minna Huotilainen, lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustannusjohtaja Kaisu-Maria Toiskallio ja Sivupiirin suunnittelija ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta.

Tilaisuus oli suunnattu opettajille, kirjastoammattilaisille, tutkijoille, kirja-alan toimijoille ja muille lastenkirjallisuudesta kiinnostuneille. Seminaaripäivä päättyi kaikille avoimeen juhlaan, jossa jaettiin Aarresaari-palkinto. Aarresaari on joka toinen vuosi jaettava, kääntäjälle myönnettävä palkinto korkeatasoisesta lasten- tai nuortenkirjan käännöstyöstä. Palkintosumman IBBY Finlandin jakamalle palkinnolle rahoittaa Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto Kopiostosta saamillaan tekijänoikeuskorvauksilla.

Kirja mielessä -seminaarin kaikki esitykset
Seminaarin ohjelma IBBYn sivuilla

IBBYn aiempien vuosien seminaarien esitykset:
Lastenkirjan monet kielet -seminaari (2021)
Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -seminaari (2020)

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2022