Kaustisen kirjasto vinkkaa: Taina Haahti – Ron Tulinen

Kaustisen kirjaston vinkkaus Taina Haahtin kirjasta Ron Tulinen (WSOY, 2005).

Eräänä tuiskupäivänä 13-vuotiaan Ronin elämä nytkähtää raiteiltaan, ja hän päätyy apulaiseksi Ajatusten Ritarit -nimiseen antikvariaattiin. Liikkeeseen ja sen omistajaan tuntuu liittyvän paljon salamyhkäistä, ja Roni pyytää ystävänsä Jontun avukseen selvittämään takahuoneen arvoitusta. Yritys kilpistyy kuitenkin alkuunsa Jontun teloessa jalkansa lukittuun oveen. Varpaat turpoavat muodottomiksi. Kun vaiva äityy niin pahaksi että Ronin on tunnustettava tapahtuma kauppias Konradille, tämä paljastaa todellisen henkilöllisyytensä ja läjän muita hämmästyttäviä seikkoja ihmiskunnan historiasta. Selviää, että vain lupautumalla muinaistieteellisen aikamatkan koekaniiniksi Ronilla on mahdollisuus auttaa ystäväänsä.
Tästä alkaa mielikuvituksellinen seikkailu, joka vie Ronin suoraan keskiajan sydämeen, keskelle kuninkaiden, ritareiden, kerettiläisten ja pahamaineisen inkvisition keskinäistä välienselvittelyä.
(Tekstin lähde: Kirjailijan kotisivut)

Taina Haahti Sivupiirissä
Teos Sivupiirissä