Katri Vänttinen: Valintamuotoilu aineiston suosittelussa -koulutuksen avaussanat

Kirjastopalveluiden johtaja Katri Vänttinen Helsingin kaupungilta piti avauspuheenvuoron ”Valintamuotoilu aineiston suosittelussa – kuinka edistää hyllylainaamista kirjastotilassa? -koulutuksessa. Tilaisuus järjestettiin Pasilan kirjaston auditoriossa 9.2.2023.

Asiakkaat käyttävät kirjastopalveluita yhä enemmän digitaalisesti ja hankkivat tarvitsemansa aineiston varausjärjestelmän kautta. Samaan aikaan merkittävä osa kokoelmasta odottaa hyllyissä lukijoitaan. Helsingin kaupunginkirjaston ”Aineiston suosittelu kirjastotilassa” -hankkeessa pyritään edistämään lukemista, parantamaan asiakkaiden palvelukokemusta ja rohkaisemaan asiakkaita hyllylainaamiseen yhteiskehittämisen keinoin.

Aineiston suosittelu kirjastotilassa -hankeen koulutuksen tavoitteena oli tutustua valintamuotoiluun aineiston suosittelun työvälineenä ja siihen, miten sitä voitaisiin hyödyntää kirjastotilassa hyllylainaamisen edistämisessä. Valintamuotoilulla tarkoitetaan ihmisen päätöksenteon ympäristöön vaikuttamista. Koulutuksen sisältö pohjautuu valintamuotoilun perusteisiin.

Koulutuspäivän kaikki esitykset
Lisätietoja hankkeesta