Kari Hotakainen: Tuntematon Kimi Räikkönen

Kari Hotakainen kertoo miten hänen kirjansa Tuntematon Kimi Räikkönen (Siltala, 2018) syntyi. Mistä tuli idea kirjoittaa kirja formulatähti Kimi Räikkösestä? Millaista on tarttua aiheeseen, joka on ennestään tuntematon? ”Tämä aika suosii sosiaalisesti lahjakkaita ihmisiä, joiden ulosanti on sujuvaa ja mediaa tyydyttävää. Räikkösessä kiteytyy se, että hän on aina epämukavuusalueella, kun hän nousee autosta ja hänen pitäisi sanoa jotain”, luonnehtii Hotakainen. Marko Gustafsson johdattaa kysymyksillään ja kirjan lukemisen herättämillä tuntemuksilla Hotakaisen kertomaan formula-aiheisesta kirjasta, johon ovat tarttuneet innolla myös lukijat, joita formula ei edes kiinnosta. Hotakainen luonnehtii teostaan ihmiskirjaksi ja sen päähenkilöä luomuihmiseksi, jonka periaatteisiin kuuluu, että se mikä on totta niin tulkoon se julki. Haastattelu on kuvattu Kallion kirjaston Dekkarikirjastossa 19.9.2018.

Tuntematon Kimi Räikkönen on kertomus vaatimattomista oloista lähteneestä ihmisestä, joka murtautui epätavallisen ammatin huipulle. Tässä kirjassa Kimin lisäksi puhuvat myös hänen äitinsä, veljensä, vaimonsa ja uskotut ystävät. Sanansa sanovat myös muut kuljettajat, tallipäälliköt, mekaanikot, fysiovalmentaja, manageri ja aivan tavallinen formulafani. Kirja kertoo ajamisesta, perheestä, luottamuksesta, vapaa-ajasta ja nuoren miehen tähänastisen elämän dramaattisista hetkistä. Tuntematon Kimi Räikkönen on hurja, humoristinen ja liikuttava kirja, joka avaa huiman maailman myös niille, jotka eivät ole kiinnostuneet moottoriurheilusta. (Lähde: Siltala)

Kari Hotakainen Kirjasampo.fi:ssä
Kari Hotakainen Kirjastokaistalla
Kaikki Kirjailijakohtaamisia Dekkarikirjastossa -haastatteluvideot

Toimittaja: Marko Gustafsson
Kuvaajat: Panu Somerma ja Mikko Helander
Editointi: Mikko Helander
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2018

2 kommenttia

1. Tämä todella osoittaa sen, että se mitä sanotaan ja tarjoillaan valmiina, ei välttämättä olekaan aina aidosti niin kiinnostavaa, kuin se mitä jätetään sanomatta.

• Riitta Taarasti

Hei

Tämä on kirja, jonka tulee taatusti lukemaan moni, joka ei ole edes kiinnostunut urheilusta. Haastattelu tuo hienosti taustoja esille. Hienoa, että juuri Kari Hotakainen kirjoitti kirjan Kimi Räikkösestä.

Mukavaa syksyn jatkoa!

Terveisin