Kaisa Laaksonen: Lastenkirjallisuus varhaiskasvatuksen tukena

Livestream-tallenne, jossa toiminnanjohtaja Kaisa Laaksonen Lastenkirjainstituutista pitää esityksen ”Lastenkirjallisuus varhaiskasvatuksen tukena”. Lastenkirjainstituutti on valtakunnallinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden sekä lastenkirjataiteen edistämis- ja tiedotuskeskus ja erikoiskirjasto. Lastenkirjainstituutti ylläpitää myös Lukemo-portaalia, joka esittelee uusimmat lasten- ja nuortenkirjat tietokirjoista kaunokirjallisuuteen. Lisäksi Lastenkirjainstituutti julkaisee Onnimanni-lehteä, joka on maamme johtava, painettu lastenkirjallisuuslehti. Esitys on osa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston 29.9.2020 järjestämää koulutuspäivää, joka oli suunnattu varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja kirjastojen henkilöstölle. Lukemisen maailma – Innostu ja innosta -koulutuspäivä järjestettiin Seinäjoen kaupunginkirjaston Jaaksi-salissa.

Lukutaidon ja kielellisen kehityksen kannalta lapsen ensimmäiset elinvuodet ovat erityisen tärkeitä. Vauvaiässä aloitetulla ääneen lukemisella näyttää olevan erityisen suuria hyötyjä kielen ja lukutaidon kehitykselle. Jo vastasyntynyt nauttii lukemisesta, loruttelustaja riimittelystä. Lukeminen on hyvä tapa synnyttää positiivisia vuorovaikutustilanteita, jotka kehittävät kielen oppimista.

Lastenkirjainstituutin verkkkosivut
Koulutuspäivän kaikki esitykset