Kai Ekholm – Sensuuri ja sananvapaus

Tietokirjailija, FT Kai Ekholm on tutkinut sananvapautta ja sensuuria yli 30 vuotta. Kai Ekholm käy läpi Kielletyt kirjat -ohjelmassa tuotantoaan ja ottaa esiin mielenkiintoisia sensuurin kynsiin joutuneita teoksia.

Kai Ekholm esittelee myös ”Tiellä sananvapauteen. Suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja” -verkkoteoksen. Verkkosivusto on varsinainen aarrearkku, joka avaa kiinnostavasti suomalaista sensuuria 1917-2017. Verkkoteos on saanut Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon vuonna 2017.

Kielletyt kirjat -ohjelmasta saa rautaisannoksen tietoa sensuurista ja sanavapaudesta.

Suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja -verkkoteos
Kai Ekholm Kirjastokaistalla
Suomen kirjastomuseon kotisivut
Makupalat.fi:n linkit sananvapaudesta

Video: Solid Stream
Tuottaja: Suomen kirjastomuseoyhdistys ry
Julkaisija: Kirjastokaista, 2021

1 kommentti

1. Kirjastohenkilö

Mahtava ja hyödyllinen tietopaketti.

Mielenkiintoista kuulla, millä tavoin Suomikin, nykyisinkin, toteuttaa sensuuria.