Jouni Pääkkölä: Kuinka paljon uudistumiskyvykkyyttä tarvitaan? – Kirjaston strategiatyö Oulussa

Jouni Pääkkölä Oulun kaupunginkirjastosta pitää esityksen ”Kuinka paljon uudistumiskyvykkyyttä tarvitaan? – Kirjaston strategiatyö Oulussa”. Esitys on osa AVI:n 20.5.2021 järjestämää ”Strateginen suunnittelu kirjastoissa” -webinaaria. Webinaarissa kuultiin näkökulmia laajemmista strategisista kokonaisuuksista, joihin kirjastojen toiminta linkittyy tiiviisti. Lisäksi koulutuspäivän esityksissä pohditaan ennakoinnin merkitystä toiminnan suunnittelulle sekä saamme esimerkkejä kirjastoissa tehdystä strategiatyöstä. Päivän vetäjänä toimi Anu Ojaranta Lounais-Suomen aluehallintovirastosta. Jouni Pääkkölän osuuden lopussa Anu Ojaranta purkaa lähetyksen viestiseinälle tulleita katsojien kommentteja.

Strategia saattaa kuulostaa ylevälle ja kovin liiketaloudelliselle. Strateginen suunnittelu on kuitenkin tärkeää myös kirjastojen johtamisessa ja kehittämisessä. On oleellista tunnistaa oman organisaation keskeiset tehtävät ja rooli laajemmassa kokonaisuudessa, ja löytää keinoja, joiden avulla kirjaston on mahdollista onnistua tehtävässään mahdollisimman hyvin. Strategiaan liittyy arvo- ja visiopohdintojen lisäksi esimerkiksi tulevaisuuden palvelujen ja tarvittavan osaamisen suunnittelua.

Lisätiedot:
Koulutuspäivän kaikki esitykset