Johanna Ylipulli: Yhteisen VR-maailman ideointi osallistavan suunnittelun avulla

Akatemiatutkija Johanna Ylipulli Aalto-yliopistosta pitää esityksen ”Yhteisen VR-maailman ideointi osallistavan suunnittelun avulla”. Esitys on osa ”Virtuaalitodellisuus käyttöön joka kirjastoon” -seminaaria, joka lähetetiin Helsingin keskustakirjasto Oodista 15.2.2022. Ylipulli kertoo Yhteinen virtuaalimaailmamme -hankkeen vaiheista sekä osallistavasta suunnittelusta.

Yhteinen virtuaalimaailmamme -hankkeessa on luotu yleisille kirjastoille yhteinen virtuaalimaailma, jonka kaikki Suomen kirjastot voivat ottaa käyttöön. Virtuaalimaailma toimii Oculus Quest -laseilla. Yhteisen virtuaalimaailman nimi on Metsänhaltija sanojen jäljillä. VR-maailman teema on lukuinnon sytyttäminen, ja sen on käsikirjoittanut kirjailija Anders Vacklin.
“Pitääkseen kirjastonsa toiminnassa ja löytääkseen innokkaita lukijoita, muistinsa menettäneen haltija-kirjastonhoitajan täytyy kerätä kolmesta eri metsästä maagisen myrskyn sinne lennättämiä kirjojen sanoja sekä auttaa metsän asukkaita.”
VR-maailman kolme metsää on rakennettu niin, että eri metsissä on eri-ikäisille käyttäjille soveltuvia tehtäviä.

Hankkeessa ovat olleet mukana Helmet-kirjastot, Oulun kaupunginkirjasto, Oulun yliopisto sekä Aalto-yliopisto. Hanketta on rahoittanut AVI. Seminaarin juontajana toimi verkostopäällikkö Katariina Ervasti Vantaan kaupunginkirjastosta.

Lisätiedot:
Yhteinen virtuaalimaailmamme -seminaarin kaikki esitykset