Johanna Selkee: Sananvapauden moninaisia teemoja kirjastoissa

Erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta pitää esityksen ”Sananvapauden moninaisia teemoja kirjastoissa”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 18.11.2022 järjestämää ”Kirjastot ja sananvapaus” -webinaaria. Esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, kirjastotoimen ylitarkastaja Satu Ihanamäki Lapin aluehallintovirastosta keskustelee ja purkaa chatin kautta tulleita kysymyksiä Johanna Selkeen kanssa.

Kirjastolain tavoitteena on muun muassa edistää sananvapautta. Koska sananvapaus on kompleksinen teema, AVI kirjastotoimen webinaarin tarkoitus on ensisijaisesti herättää ajatuksia ja keskustelua. Suoria vastauksia, miten kirjasto edistää sananvapautta, ei ole, vaan tavoite rakentuu monen tekijän summana. Koulutuksen toivotaan antavan eväitä pohdinnalle, miten moninainen asia sanavapaus on ja miten omassa kirjastossa sananvapauden edistämiseen pyritään.

Webinaarissa käsitellään sananvapauden oikeudellista perustaa yleisellä tasolla sekä virkamiehen sananvapauden näkökulmasta. Lisäksi aihetta lähestytään yhteiskunnallisesta näkökulmasta sekä kirjastojen roolista ja toiminnasta käsin.

Lisätiedot:
Kirjastot ja sananvapaus -webinaarin kaikki esitykset

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2022