Ira Cottier ja Tiina Ollikainen: Parasta palvelua omatoimisesti -webinaarin avaus

Ira Cottier ja Tiina Ollikainen Espoon kaupunginkirjastosta pitävät avauspuheenvuoron 25.5.2021 ”Parasta palvelua omatoimisesti” -hankkeen päätöswebinaarissa.

Parasta palvelua omatoimisesti -hankkeen taustalla on ajatus siitä, että omatoimikirjastot ovat enemmän kuin tila. Yhä useammat kirjastot etsivät itselleen sopivia omatoimiratkaisuja. Fokus on usein turvallisuudessa ja peruspalveluiden toimivuudessa. Hanke halusi selvittää, mitä käytäntöjä olisi mahdollista tuoda osaksi omatoimikirjastojen työkulttuuria palvelun parantamiseksi. Tätä lähdettiin työstämään yhdessä asiakkaiden kanssa.

Hankkeessa olivat mukana Espoon, Lahden sekä Tampereen omatoimikirjastot, yhteensä vajaa 20 kirjastoa. Tavoitteina oli vastata asiakkaiden tarpeisiin omatoimiajalla sekä mahdollistaa ruohonjuuritason kansalaistoiminta tilassa, jossa ei ole henkilökuntaa. Koronaepidemia rajoitti käytännön kokeiluja, mutta toisaalta se toi myös uusia näkökulmia. Kirjastot joutuivat pohtimaan asiakkaiden kohtaamista ilman kontaktia, sekä sen toimivuutta uudella tavalla.

Webinaarissa koottiin hankkeen kokemuksia, esiteltiin asiakasosallistamisen kokemuksia ympäri Suomea sekä pohdittiin tulevaisuuden kehitystyön mahdollisuuksia.

Parasta palvelua omatoimisesti -hanke kehitti omatoimikirjastoja yhdessä asiakkaiden kanssa Espoossa, Tampereella ja Lahdessa.

Lisätiedot:
Webinaarin kaikki esitykset
Artikkeli hankkeesta AVIn sivuilla
Parasta palvelua omatoimisesti -ohjekirja (pdf)

Stream: Panu Somerma, Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2021