Iida Rauma haastattelussa Kirjasto on ekoteko -webinaarissa

Minkälainen suhde Finlandia-voittaja Iida Raumalla on kirjastoon ja kuinka hän käsittelee tuotannossaan ympäristöteemaa? Iida Rauma kertoi näistä aiheista Kirjasto on ekoteko -webinaarissa 13.4.2023 Kirjastokaistan tuottaja Riitta Taarastin haastattelussa.

Iida Rauma on kirjoittanut kolme romaania. Katoamisten kirja (Gummerus, 2011) pureutuu mm. eri laitoksissa kuten vanhainkodeissa ja kouluissa tapahtuvaan väkivaltaan ja laiminlyönteihin ja kuvaa katoamista monella tavalla. Seksistä ja matematiikasta (Gummerus, 2015) tarraa vahvasti ympäristöteemoihin kuten ihmisten esineellistävään suhteeseen luontoa kohtaan. Hävitys: Tapauskertomus (Siltala, 2022) kuvaa lapsiin kohdistuvaa rakenteellista sortoa ja väkivaltaa.

Puolitoistatuntisen webinaarin toinen osuus pureutui yleisten kirjastojen rooliin ekokriisien ratkaisussa. Millä tavoin kirjastot voivat edistää ekososiaalista sivistystä? Erikoiskirjastonhoitaja Maija Lehtola on tutkinut aihetta vuonna 2022 valmistuneessa opinnäytetyössään, jonka tuloksena syntyi uutta tietoa ekososiaalisen sivistyksen hyödyntämisestä kirjastoissa. Maija Lehtolan esitys on julkaistu erillisenä videona.

Webinaarin tuotti Kirjastojen ympäristötyö näkyväksi ja teräväksi -hanke yhdessä Suomen kirjastoseuran, hankkeen kumppanikirjastojen sekä Kirjastokaistan kanssa. Hankkeen koordinaattorina toimii Leila Sonkkanen Helsingin kaupunginkirjastosta.

Webinaarin molemmat esitykset
Iida Rauma Kirjastokaistalla