Gaura Devi pelastaa puut (suullisesti kerrottu)

Lukemaan innostaja, erikoiskirjastovirkailija Agneta Möller-Salmela kertoo Hangon kaupunginkirjaston elämyshuoneessa tarinan Gaura Devi pelastaa puut.

KESKUSTELUA TARINASTA:
Miltä Gaura Devin kylässä näytti? Kuvaile! Keskellä kylää oli avoin paikka missä varoituskello sijaitsi. Kuinka lähellä toisiaan talot olivat?
Kuinka lähellä Himalayan vuoristoa kylä oli? Paljonko lunta vuorenhuipuilla oli tähän vuodenaikaan?
Miltä Gaura Devin kylässä tuoksui?
Gaura Devillä oli vuohia jotka seurasivat häntä kaikkialle. Kuvaile niitä! Miltä tuntui taputella niitä ja miltä kädessä tuntui kun ne söivät kädestä jotakin?
Kuinka kauan tämä koko tarina kesti kylän elämässä?
Montako metsuria oli paikalla kun heidän piti aloittaa työt? Minkälaisia koneita ja autoja oli paikalla? Miten metsurit olivat valmistautuneet?
Missä kohtaa tarinassa luulet, että Gaura Devi tunsi itsensä uupuneeksi? Innokkaaksi? Huolestuneeksi? Ylpeäksi? Ujoksi? Epävarmaksi? Huolettomaksi? Onnelliseksi?
Miten pitkiä juuria puussa voi olla? Kuinka paljon vettä puu voi juoda? Minkälaisia eläimiä puussa asuvat? Suomessa, Intiassa?
Mikä on tehty puusta luokkahuoneessasi? Kotonasi?

AKTIVITEETTEJA
Oletko koskaan halannut puuta metsässä? Lähde lähimetsään, valitse tarkoin itsellesi puu jota haluaisit halata! Miksi valitsit juuri tämän puun? Mitä luulet että puu sanoisi sinulle jos se osaisi puhua?
Piirrä tai maalaa kuusi kuvaa, jotka yhdessä kertovat koko tarinan!
Maalaa kuva puusta missä juuret ovat pitempiä kuin itse puu!
Miten Greta Thunbergin työ eroaa Gaura Devin tarinasta? Miksi Greta tänään voi tehdä enemmän kuin Gaura Devi? Miten sinä omassa elämässäsi voisit auttaa Gretaa?

Agneta Möller-Salmela, Lukemaan innostaja ja kertoja

Lisätietoa: