Anu Parviainen: Nuoret ja omatoimikirjasto

Anu Parviainen Kuopion kaupunginkirjastosta pitää puheenvuoron ”Nuoret ja omatoimikirjasto” 25.5.2021 ”Parasta palvelua omatoimisesti” -hankkeen päätöswebinaarissa. Anu Parviainen kertoo osuudessaan Kuopiossa toteutetusta AVIn rahoittamasta ”Nuoret ja omatoimikirjastot” -hankkeesta. Hankeen tavoitteena oli, että nuoret voisivat käyttää omatoimikirjastoja kirjaston käyttösääntöjen mukaisesti, ilman heille suunnattuja erillisrajoituksia. Hankkeessa tuotettiin nuorten kanssa yhteiset pelisäännöt, joilla pyritään varmistamaan, että jokaisella kävijällä on mukavaa, turvallista ja viihtyisää asioida kirjastossa. Hankkeessa luotiin myös kirjastohenkilökunnalle työkalupakki yhteisistä toimintamalleista nuorten kohtaamiseen kirjastossa.

Webinaarissa koottiin hankkeen kokemuksia, esiteltiin asiakasosallistamisen kokemuksia ympäri Suomea sekä pohdittiin tulevaisuuden kehitystyön mahdollisuuksia.

Parasta palvelua omatoimisesti -hanke kehitti omatoimikirjastoja yhdessä asiakkaiden kanssa Espoossa, Tampereella ja Lahdessa.

Lisätiedot:
Webinaarin kaikki esitykset
Artikkeli hankkeesta AVIn sivuilla
Parasta palvelua omatoimisesti -ohjekirja (pdf)

Stream: Panu Somerma, Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2021