Antti Seppänen: Sääntöviidakosta kansalaistoimintaan? -koulutuspäivän päätös

Livestream-tallenne, jossa ylitarkastaja Antti Seppänen Etelä-Suomen AVI:sta vetää päätösosuuden ”Sääntöviidakosta kansalaistoimintaan? Kirjaston todellisuus ja kirjastolain tavoitteet” -koulutuspäivässä. Päivän viimeinen ohjelmanumero oli kertoa palautteena kolme keskeisintä päivästä mieleen jäänyttä asiaa.

Sääntöviidakosta kansalaistoimintaan? Kirjaston todellisuus ja kirjastolain tavoitteet -koulutuspäivä pidettiin 19.2.2019 Pasilan virastotalossa Helsingissä. Koulutuksen järjestivät aluehallintovirastojen kirjastotoimet.

Lainsäädännöllä säädellään mm. kirjaston maksuista, käyttösäännöistä ja asiakkaiden tietosuojasta. Tämän lisäksi kirjastoissa saattaa olla käytössä toimintaa ja palvelun käyttöä rajoittavia sääntöjä, jotka eivät pohjaudu lainsäädäntöön. Tukevatko säännöt kirjastolain tavoitteita ja kirjaston tehtäviä, vai voivatko säännöt olla esteenä kirjastolain toteutumiselle? Koulutuspäivän aikana käytiin läpi velvoittavaa sääntelyä, ja miten madaltaa muuta säännöstöä. Mahdollistammeko vai rajoitammeko?

Sääntöviidakosta kansalaistoimintaan? -koulutuspäivän kaikki esitykset
Kolme kovaa kirjastoon! -alusta