Anna-Maria Soininvaara: Logistiikan ja kellutuksen esittely

Kirjastotoimen apulaisjohtaja Anna-Maria Soininvaara Helsingin kaupunginkirjastosta piti vuoden 2016 keskuskirjastokokouksessa esityksen otsikolla ”Suuri muutosvuosi 2016”. Soininvaaran esityksen pohjana on kuvaus logistiikkaprosessin kuntoon saattamisesta ja työn siirtämisestä ydinosaamiseen eli kirjastopalveluihin. Helsingin kaupunginkirjastossa onkin tehty jo pitkään töitä sen eteen, että kirjastotyön painopiste saadaan siirtymään entistä enemmän logistiikkakeskeisyydestä aktiiviseen ja inspiroivaan tiedon ja kulttuurin avaamiseen. Soininvaaran esitys pitää sisällään mm. kuvauksen valintatyön muutoksesta, kellutuksesta ja varausten käsittelystä eli sen mitä logistiikkaprosessin muutos konkreettisesti tuo ja tarkoittaa.

Keskuskirjastokokous järjestettiin 28.1.2016 Pasilan kirjaston auditoriossa Helsingissä. Keskuskirjastokokouksen teemana oli vuonna 2016 ”Rämettyneet työprosessit kuntoon”.

Keskuskirjastotoiminta

Kuvaus: Panu Somerma ja Mikko Helander