Ulla Lignell: Haasteena sisäilman laatu

Sisäympäristöasiantuntija Ulla Lignell Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKO:sta sekä Keravan kaupungilta pitää esityksen ”Haasteena sisäilman laatu”. Esitys on osa aluehallintovirastojen järjestämää Kirjastotilat 2020 -webinaaria, joka järjestettiin 17.9.2020.

Webinaarin taustalla on aluehallintovirastojen tekemä peruspalvelujen arviointi. Peruspalvelujen saatavuuden arviointi on aluehallintovirastojen lakisääteinen tehtävä. Arvioinnilla seurataan, valvotaan ja arvioidaan peruspalvelujen saatavuuden yhdenvertaista toteutumista koko maassa. Arviointi tehdään joka toinen vuosi. Missä tilassa ovat maamme varhaiskasvatus, kulttuuripalvelut, kirjastot, nuorisotoimi, liikunta, lastensuojelu, eläinlääkintä ja pelastustoimi. Tähän pyrkii vastaamaan peruspalvelujen arviointi 2019. Arviointiraportit julkaistiin 15.6.2020 aluehallintovirastojen Patio-järjestelmässä.

Kirjastojen toiminta muuttuu, mutta miten muuttuvat kirjastotilat? Tässä koulutuspäivässä avataan erilaisia näkökulmia kirjastotilaan – niiden suunnitteluun, rakentamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen. Lisäksi koulutuspäivässä esiteltiin AVIn kirjastotiloja koskevaa arviointia kesällä 2020 julkaistujen tietojen pohjalta.

Peruspalvelujen valtakunnallinen arviointi kuntien kirjastotiloista osoittaa, että kansalaiset tarvitsevat edelleen fyysisiä kirjastotiloja arjessaan. Vaikka e-aineistot ovat lisääntyneet ja verkkopalvelut kasvaneet, tarvitaan kirjastotilaa perinteisten kirjastopalveluiden lisäksi yhä enemmän myös oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan sekä yhteiskunnallisen kulttuurisen vuoropuhelun edistämiseen. Kirjastotilojen muunneltavuus onkin entistä tärkeämpää.

Webinaarin kaikki esitykset
RATEKO