Turun Kirjamessut: Jokainen on lukija -keskustelut

Lukuloma valtaa Suomen syyslomien ajaksi jo kolmatta vuotta peräkkäin. Lukuloman 2021 etkoja vietetettiin lokakuun alussa, sillä Lukuloma oli mukana Turun Kirjamessuilla. Jokainen on lukija -keskusteluja pääsi seuraamaan Jukola-tilassa 1.10.2021 klo 14.10-15.00. Mukaan pääsi suorana myös verkon välityksellä, sillä Kirjastokaista striimasi ohjelmanumeron. Ohjelma on katsottavissa toistaiseksi Kirjastokaistalla.

Videossa: 0:00 – 15:10
Kirjojen matka elämääni. Oliko reitti suora ja kirkas, vai saapuiko lukeminen mutkitellen, tai pusertaen? Lukemisesta keskustelevat Marko Gustafsson ja Lola Odusoga.
Keskustelun vetää nuorten kirjallisuusverkkopalvelu Sivupiirin toimittaja Henriika Tulivirta.

Videossa: 15:11 – 27:56
Kirjallisuus on kaikkia varten. Yhtä oikeaa tapaa lukea ei ole, ja jokainen on lukija omalla tavallaan. Nuorten vuoro saapua lavalle keskustelemaan lukemisesta ja sen eri muodoista. keskustelemaan saapuvat Miina Etelämäki, Kaarlo Laaksonen, Jukka Lindström ja Eino Pyysalo.

Videossa: 27:57 – 39:45
Läsgnistor. Läsambassadören och författaren Henrika Andersson ger tips på roliga och handfasta sätt att väcka läshungern. Tipsen är användbara för både föräldrar och vuxna som jobbar med barn och unga. Läsrörelsen-koordinator Belinda Kardén är med Henrika.

Videossa: 39:46 – 49:16
Tietoisku: Kansallinen lukutaitostrategia ja -ohjelman tukevat jokaista lukijaa! Lukuliike-koordinaattori Pia Lumme kertoo, mitä lukutaitostrategia tuo tullessaan ja miten se edistää sitä, että ”Jokainen on lukija”.

Lukuloman verkkosivut
Lukuvinkkejä lapsille Lukemo-sivustolla