Terhi Turkia ja Mika Kaunisto: Digitaidot toimijuuden ja jatkuvan oppimisen tukena aikuisasiakkailla – Tampereen tietotorit

Terhi Turkia ja Mika Kaunisto Tampereen kaupunginkirjastosta pitävät esityksen ”Digitaidot toimijuuden ja jatkuvan oppimisen tukena aikuisasiakkailla – Tampereen kaupunginkirjaston tietotorit”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 19.5.2022 järjestämää ”Pitääkö olla huolissaan? Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaaria, jossa oli mukana myös näkökulmia kirjastojen rooliin syrjäytymisen ehkäisemisessä. Esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, kirjastotoimen ylitarkastaja Virpi Launonen Itä-Suomen aluehallintovirastosta keskustelee ja käy läpi chatin kautta tulleita kysymyksiä ja kommentteja Leena Kaunisto kanssa.

Tietotorit Hervannan, Lielahden ja Sampolan kirjastoissa tarjoavat asiakkaiden käyttöön työasemia ja monipuolista opastusta tietoteknisiin pulmiin. Tietotoreille ovat tervetulleita kaikki – ikään tai taitotasoon katsomatta. Tietotorit järjestävät vasta-alkajille suunnattuja kursseja tietokoneen ja internetin perusasioista. Kursseilla harjoitellaan tietokoneen ja internetin käytön alkeita rauhalliseen tahtiin tietotorien henkilökunnan ohjauksessa. Alkeet hallitseville järjestetään lisäksi teemakursseja ja nettivinkkauksia ajankohtaisista aiheista.

Koulutuspäivässä paneuduttiin syrjäytymiseen yleisenä ilmiönä, jonka lisäksi sitä lähestyttiin kirjastoille keskeisestä näkökulmasta – lukutaidosta – käsin. Webinaarissa esiteltiin erilaisia tapoja syrjäytymisen ehkäisemiseen, ja luotiin silmäyksiä myös nuorisotoimessa sekä liikuntatoimessa tehtävään työhön, joka voisi tarjota kumppanuusmahdollisuuksia kirjastoille. Soteuudistuksen myötä keskustelu hyvinvoinnin edistämisestä on käynyt kiivaana. Kirjastoissa tehtävään hyvinvointityöhön liittyy olennaisena osana erilaisissa verkostoissa työskentely. On tärkeää myös tunnistaa niitä rooleja, joita kirjastolla voi olla hyvinvoinnin edistämisessä ja syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Kaikki ”Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaarin esitykset
Tampereen kirjastot