Tarinasaalis 2023: Jenni Simelius ja Paula Karojärvi – Lastenromaanit, 3.-4. lk.

Jenni Simelius ja Paula Karojärvi Tuusulan kirjastosta / AKE Porvoo esittelevät vuonna 2023 ilmestyneitä lastenromaaneja 3.–4. luokkalaisille. Mukana Tuusulan kunnankirjaston tuottamassa esittelyvideossa on myös jännitys- ja huumorikirjallisuutta.

Tarinasaalis on kokonaisuus, jossa kirjastolaiset vinkkaavat valitsemiaan parhaita vuonna 2023 ilmestyneitä lasten- ja nuortenkirjoja. Mukana ovat myös lapsille ja nuorille sopivat pelit sekä lastenmusiikki. Tarinasaalis-kokonaisuus tuotetaan nyt toista kertaa. Ensimmäinen paketti koottiin vuoden 2022 aineistosadosta. Tarinasaalis-kokonaisuudessa aiheet on jaettu mukaan lähteneiden kirjastojen kesken. Jokainen kirjasto on tuottanut vinkkivideot haluamallaan tavalla ja lähettänyt ne osaksi kokonaisuutta Kirjastokaistalle. Tarinasaalis-kokonaisuuden idea on alun perin Espoon kaupunginkirjastosta. Tarinasaalis-tuotantoa koordinoivat yhdessä Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä eli Seinäjoen Erte ja Kirjastokaista.

Kirjastojen tuottamat Tarinasaalis-videot on julkaistu kirjastojen omien toiveiden mukaan joko Kirjastokaistan alustalla tai heidän omilla YouTube-kanavillaan ja tuotu sieltä osaksi Tarinasaalis-pakettia Kirjastokaistalle.

Vinkatut lastenromaanit, 3.-4. lk.

• Antero Varovainen ja Onnenkivi. Jukka Itkonen ja Arto Halonen, kuvittanut Lotta Taarasti, valokuvaaja Arto Halonen ja Davis Dambenieks. Tammi.
  • Charlotta ja unelmanallen salaisuus. Anna Kurkijärvi-Willans, kuvittanut Sami Saramäki. Myllylahti Oy.
  • Etsivätoimisto Bibi ja Kipi. Etsivätoimisto Bibi ja Kipi -sarja. Harri István Mäki. Lector Kustannus Oy.
  • Hikisukka Hirmuinen. Stop Secret -sarja. Ilona Ahti, kuvittanut Miila Westin. Tammi.
  • Hitulaiset. Hitulaiset-sarja. David O’Connel, kuvittanut Seb Burnett, Suomentanut Annukka Kolehmainen. Kumma.
  • Huima retki talviyössä: mörön ja sopulin seikkailut. Mari Sylvia Kokko, kuvittanut Mari Luoma. Minerva.
  • Ihan tavallinen hirviöperhe. Mari Luoma. Wsoy.
  • Kaaoksen kalsarit. Etsiväpari Takku ja Tuppi -sarja. Sam Copeland ja Jenny Pearson, kuvittanut Robin Boyden ja Katie Kear, kääntänyt Kaisa Kattelus. Tammi.
  • Kylpylä Tulenlieska. Varjosaaren etsivät -sarja. Mervi Heikkilä. Kvaliti.
  • Lemuetsivät : kauhea paukuttelija ja muita ällöttäviä mysteereitä. Lemuetsivät-sarja. Roope Lipasti, kuvittanut Kaisu Sandberg. Wsoy.
  • Maanantai. Karsein viikko ikinä -sarja. Eva Amores ja Matt Cosgrove, kuvittanut Matt Cosgrove, suomentanut Anssi Alanen. Otava.
  • Matka yli aikojen. Marketta Pyysalo, kuvittanut Teemu Juhani. Lasten Keskus.
  • Opejahti. Höpersankarit-sarja. Ernest Lawson, kuvittanut Maria Makkonen. Wsoy.
  • Peto aidan takana. Aamupalaporukan tutkimukset -sarja. Marcus Rashford ja Alex Falase-Koya, kuvittanut Marta Kissi, suomentanut Mika Kivimäki. Hertta.
  • Prättäkitti ja muita hurjia noitia. Raili Mikkanen, kuvittanut Sirkku Linnea. Minerva.
  • Rahan jäljillä. Tornihuoneen salaseura -sarja. Elina Lappalainen, kuvittanut Mitja Mikael Malin. Tammi.
  • Rapsu Huiskahäntä. Lena Frölander-Ulf, suomentanut Jaana Nikula. Teos & Förlaget.
  • Saapastalon Aurora ja pelkojen pelko. Taru Viinikainen, kuvittanut Silja-Maria Wihersaari. Wsoy.
  • Saara ja naakka. Riikka-Maria Rosenberg, kuvittanut Kati Vuorento. Tammi.
  • Ärjyli ja kauhean kammottava joulu : kuvitettu joulutarina lapsille ja tietysti myös ärjyleille. Alex T. Smith, suomentanut Maria Lyytinen. Otava.

Katso lisää:
Kaikki vuoden 2023 Tarinasaalis-videot