Tarinasaalis 2022: Liisa Viiala, Valto Vuorio & co – Suomenkieliset satukokoelmat ja runot

Liisa Viiala, Valto Vuorio, Lauri Niskanen, Päivi Sairanen ja Tuomas Arajärvi Helsingin kaupunginkirjastosta esittelevät vuonna 2022 ilmestyneitä suomenkielisiä satukokoelmia ja runoja.

Tarinasaalis on kokonaisuus, jossa kirjastolaiset vinkkaavat valitsemiaan parhaita vuonna 2022 ilmestyneitä lasten- ja nuortenkirjoja. Tarinasaalis-kokonaisuus syntyi siten, että aiemmin kirjakatsauksia tehneitä kirjastoja kutsuttiin mukaan yhteisiin vinkkaustalkoisiin. Aiheet jaettiin mukaan lähteneiden kirjastojen kesken. Jokainen kirjasto tuotti vinkkivideot haluamallaan tavalla ja lähetti ne julkaistavaksi Kirjastokaistalle. Tarinasaalis-kokonaisuuden idea on Espoon kaupunginkirjaston. Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä eli Seinäjoen Erte sai kutsun mukaan koordinoimaan kokonaisuutta yhdessä Espoon kaupunginkirjaston kanssa, ja Kirjastokaista huolehtimaan videoiden julkaisusta Tarinasaalis-kokonaisuutena.

Runot
– Harri Hertell (kirjailija) ja Laura Merz (kuvittaja) : Absurdit aakkoset, vinkkari Liisa Viiala
– Sanna Pellicioni: Onnin vauvaloruja, vinkkari Valto Vuorio
– Elina Pulli (kirj.) & Matti Pikkujämsä (kuv.): Lorukylpy, vinkkari Valto Vuorio
– Teemu Palosaari (kirj.) & Jukka Tilsa: Runoja lapsille ja muille älyköille, vinkkari Valto Vuorio (kustantajan lupa): Digidigi, Terveisiä sikalasta, Pöllömpi runo
– Maailmanpyörässä, toim. Ilkka Tahvanainen, kuv. Marjo Nygård, runo Anni Tanskanen. Vinkkari Valto Vuorio (kustantajan lupa)
– Laura Ruohonen (kirj.) & Erika Kallasmaa (kuv.): Kummalla kammella, vinkkari Lauri Niskanen (kustantajan lupa)
– Maaret Kallio (kirj.) & Kati Vuorento (kuv.): Välillä olet varpuseni, vinkkari Liisa Viiala (kustantajan lupa)

Iltasadut
– Maria Kangaskortet (kirj.) & Jonna Markkula (kuv.): Unitalon tarinoita. Nukutussatuja pienille. Vinkkari Liisa Viiala (kustantajan lupa)
– Riikka Jäntti: Pikku hiiren satulipas. Vinkkari Liisa Viiala
– Mila Berg (kirj.) & Marina Krämer (kuv.): Tähdenlento, pieni yksisarvinen: satuja toivemetsässä. Vinkkarit Päivi Sairanen ja Liisa Viiala
– Lasten suuri satukirja : uudet sadut. Kirj. Caroline Pitcher ja seitsemän muuta, kuv. Jenny Arthur ja seitsemän muuta. Suomennus Sini Bonke.Vinkkari Liisa Viiala
– Melanie Joyce & Holly Lansley (kirj), James Newman Gray (kuv.), suomennos: Tapani Lahtinen: Hyvää yötä. Lasten satukirja. Vinkkarit Päivi Sairanen ja Liisa Viiala (kustantajan lupa)

Seikkailusadut
–  Teemu Saarinen (kirj.), Tuomas Mäkelä ja Filip Mjod (kuv.); alkuperäisidea Tove Jansson: Muumit ja ihmeiden aika. Vinkkari Liisa Viiala
– Walt Disney: 5 minuutin satuja. Kirjoittajat Calliope Glass ja muita; kuvittajat: Steve Kurth ja muita. Marvel tuotantoa. Suomennos Antti Hulkkonen. Walt Disney: 5 minuutin satuja rohkeista tytöistä. Kirj. Alli Brydon ja yhdeksän muuta, kuvitus Disney-taiteilijat. Suomennos Jenni Rapelo. Walt Disney: 5 minuutin satuja pahiksista. Kuvitukset Disneyn taiteilijat, suomennokset Viia Viitanen. Walt Disney: 5 minuutin satuja Ankkalinnasta. Kuvitukset Disneyn taiteilijat, suomennos Jenni Rapelo. Vinkkari Liisa Viiala
– Hannele Huovi (kirj.) & Kissa Koskinen (kuv.): Simpukka, vinkkari Liisa Viiala
– Ville Nummenpää (kirj.), Hende Nieminen (kuv.): Hölmöjä joulusatuja. Vinkkarit Valto Vuorio ja Tuomas Arajärvi
– Päivi Alasalmi (kirj.), Sofia Mikkola (kuv.): Sirkus Kummajuna. Vinkkarit Päivi Sairanen, Liisa Viiala ja Valto Vuorio (kustantajan lupa)
– Paula Noronen & Minna Kivelä (kirj.), Aiju Salminen (kuv.): Täysin hulluja satuja. Vinkkari Päivi Sairanen.
– Lumoavien satujen kirja: 21 kertomusta prinsessoista, keijuista ja merenneidoista. Kuv. Lindsay Dale, Monique Dong, Flavia Sorrentino, Natasha Rimmington, Lizzie Walkly, Mary Bellamy. Suomennos Heli Venhola. Vinkkari Liisa Viiala
– Hannele Lampela (kirj.), Ninka Reittu (kuv.): Prinsessa Pikkiriikin hiukkaset hurjat sadut. Vinkkari Päivi Sairanen
– Ville Hytönen (kirj.), Virpi Penna (kuv.): Ötökkämaan ihmeet. Vinkkarit Päivi Sairanen, Liisa Viiala, Tuomas Arajärvi ja Valto Vuorio
– Boldizsár Nagy (toim.) Satumaa kuuluu kaikille. Kirjoittajat: Zoltán Csehy ja Rita Kriszina Molnár sekä 16 muuta. Kuvittanut Lilla Bölez. Suomennos Saarni Laitinen. Vinkkarit Liisa Viiala ja Valto Vuorio.

Katso lisää:
Kaikki Tarinasaalis-videot
Tietoa Tarinasaalis-kokonaisuudesta Kirjastokaistan blogissa

Käsikirjoitus, nuket ja rekvisiitta: Liisa Viiala (myös Kirjastonhoitajan roolissa)
Esiintyjät ja ääninäyttelijät: Lauri Niskanen, Päivi Sairanen, Liisa Viiala ja Valto Vuorio sekä Tuomas Arajärvi
Kuvaus ja editointi: Tuomas Arajärvi
Grafiikka: Kati Vuorento