Syysloma on Lukuloma – askel askeleelta kirjamatkalle!

Kirja-alan järjestöt ja lukutaitotoimijat kannustavat jälleen matkustamaan syyslomalla kirjan siivin. Kirja-alan yhteinen kampanja toteutetaan nyt neljättä kertaa.

Lukeminen on innostava ja kaikille sopiva harrastus iästä ja taustasta riippumatta. Lukijaksi voi alkaa lapsena tai aikuisiällä, ja kirjastojen ja kirjakauppojen ammattilaiset auttavat löytämään kiinnostuksen kohteisiin ja taitotasoon sopivaa luettavaa.

Kampanjan somekumppaneina toimivat TikTok- ja Instagram-vaikuttajat JuhoFlow ja tixtuu.

– Olen itsekin ollut hidas lukija nuorempana ja lukeminen on tuottanut minulle peruskouluaikoina jonkin verran päänvaivaa. Ymmärrän siis hyvin nuoria, jotka pitävät lukemista haastavana. Olen itse nyt hieman vanhempana ymmärtänyt, kuinka hienoa lukeminen on, JuhoFlow kertoo.

Lukuloma-kampanja innostaa lukemaan pienin askelin. Kouluikäisille suunnattu tarinallinen lukuhaaste antaa uuden lukutehtävän loman joka päivälle. Kampanjan verkkosivuille lukuloma.fi on koottu kirjavinkkejä eri-ikäisille sekä lukemaan kannustavia värityskuvia. Sosiaalisessa mediassa kampanja näkyy tunnisteilla #lukuloma ja #läslov.

Kampanjan taustalla on Suomen kirja-alan järjestöjen huoli lukuinnon ja lukemisharrastuksen laskusta. Lukemisen väheneminen näkyy myös lukutaitotutkimuksissa, joiden mukaan erot erityisesti nuorten lukutaidossa ovat kasvaneet 2000-luvulla selvästi. Lukuinto voi kuitenkin puhjeta milloin vain ja lukemisharrastus voi alkaa missä vaiheessa elämää tahansa. Sähkö- ja äänikirjojen myötä kirjaan on yhä helpompi tarttua missä vain, ja lukeminen ja kirjallisuudesta nauttiminen saa yhä uusia muotoja.

Myös tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on mukana tukemassa kampanjaa. Ministeri Honkonen muistuttaa lukemisen merkityksestä yksilölle ja yhteiskunnalle:

– Lukemista ja lukutaitoa kutsutaan supervoimaksi, eikä tämä ole liioittelua. Lukemisella on tunnustettuja terveysvaikutuksia, kuten rauhoittuminen, rentoutuminen, muistin harjoittaminen. Lukeminen on myös rauhantyötä: se edistää empatiakykyä ja auttaa meitä ymmärtämään muita ihmisiä ja muita kulttuureita. Asettumaan toisen asemaan. Näistä taidoista on apua maailmassa, joka muuttuu nopeasti ja tuo eteemme jatkuvasti uusia haasteita, ministeri Honkonen sanoo.

Syyslomaa vietetään lokakuussa viikoilla 42–43, tarkat päivät vaihtelevat kunnittain ja kouluittain.

Kampanjan toteuttavat yhteistyössä Finlands svenska författareförening, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Kirjastokaista, Lastenkirjainstituutti, Lukuliike – Opetushallitus, Lukukeskus, Sivupiiri, Suomen Kirjailijaliitto, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjasäätiö, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

Kirjastokaista on tuottanut tänä vuonna Lukuloma-animaation kaikkien yhteiseen käyttöön. Animaatio johdattelee lukumatkoille. Jaetaan yhdessä, niin sanoma saa siivet! Löydät tämän kaverin Kirjastokaistalta, YouTubesta, Facebookista, Instagramista sekä Lukuloma-sivustolta.

Lukuloma-sivustolta löytyvää kampanjamateriaalia voi vapaasti käyttää kampanjaa tukevaan viestintään.

Lisätiedot:
Sanna-Maaria Tornivaara