Suomentajat lukijoiden luo -sarja tuo suomentajat suoraan kotisohvallesi

Koneen Säätiön rahoittama Suomentajat lukijoiden luo -hanke ehti järjestää 170 suomentajien vierailua yleisiin kirjastoihin eri puolille maata vuosien 2018 ja 2019 aikana. Koska kirjastovierailuja ei voi järjestää pandemiatilanteen vuoksi, suomentaja, taiteilijaprofessori Kersti Juvan vetämä hanke suuntaa nyt uusille urille. Kirjastokaistan kanssa yhteistyönä tuotettava keskustelusarja tuo suomentajat suoraan kotisohvallesi.

Suomentajat lukijoiden luo -sarjassa julkaistaan 12 osaa. Pureudumme keskustelusarjassa suomentajan työhön, suomentajan ja kustannustoimittajan yhteistyöhön, eri kielien ja genrejen piirteisiin sekä laadukkaan suomennoksen merkitykseen lukukokemuksen kannalta. Samalla teemme ohjelmilla näkyväksi tämän tärkeän, mutta usein varjoon jäävän ammattikunnan työtä. Edustettuna ovat jotakuinkin kaikki kirjallisuuden lajit ja hämmästyttävä joukko kieliä.

Harvoin muistetaan, että suomenkielisestä kirjallisuudesta puolet on käännettyä. Suomentaja on ainutlaatuisessa asemassa kahden kulttuurin ja kahden kielen rajalla: hän välittää kirjailijan ajatusmaailman, tunteet ja kokemukset suomalaisille lukijoille ja vaalii tässä roolissaan alkuperäisen sisällön ohella erityisesti suomen kielen ilmaisuvoimaa ja -keinoja. Suomennokset avaavat meille uusia maailmoita ja tekevät vieraan tutuksi. Tämän tärkeän työn rautaiset ammattilaiset ovat nyt valmiita astumaan kameroiden eteen ja kohtaamaan lukijansa keskustelusarjan kautta.

Sarjasta julkaistaan Kirjastokaistalla yksi osa viikossa elokuusta lokakuulle 2021. Sen jälkeen ohjelmat ovat katsottavissa ja jaettavissa Kirjastokaistalta toistaiseksi. Pääset seuraamaan sarjan valmistelua Suomentajat lukijoiden luo sivuilla sekä hankkeen Facebookissa ja Kirjastokaistan Facebookissa. Liity seuraamme!

Keskustelusarjan ennakkovideo
Suomentajat lukijoiden luo -sivuilla
Kirjastokaista Facebookissa
Suomentajat lukijoiden luo Facebookissa