Sivupiiri vinkkaa: Elina Rouhiainen – Muistojenlukija

Sivupiirin traileri Elina Rouhiaisen kirjasta Muistojenlukija (Tammi, 2017).

Urbaania fantasiaa Itä-Helsingissä
16-vuotias Kiuru on enemmän kotonaan romaanien parissa kuin somessa tai edes koulukavereidensa kanssa. Hänen romaniäitinsä on katkaissut välinsä yhteisöönsä, ja Kiurun ainoa linkki romanitaustaansa on hänen dementiaa sairastava isoäitinsä.
Kiurulla on salaisuus: hän pystyy napsimaan toisten ihmisten muistoja kuin lintuja haaviin. Kun hän sattumalta törmää samankaltaisia kykyjä omaaviin romaniveljeksiin ja intialaistaustaiseen genderqueeriin, Kiurulle avautuu aivan uusi todellisuus. Pian vallatussa talossa hengailevaan porukkaan liittyy myös Kiurun lapsuudenystävä Samuel, johon Kiuru on ollut jo pitkään ihastunut. Mitä paremmin Kiuru oppii tuntemaan uudet ystävänsä, sitä ristiriitaisemmaksi hänen suhtautumisensa käy. Mutta kun railo syntyy, se syntyykin yllättävään kohtaan. Vähitellen Väen salaisuudet alkavat paljastua, ja pian Kiuru tajuaa joutuvansa pakenemaan henkensä edestä.
Muistojenlukija avaa Elina Rouhiaisen uuden urbaanin fantasiatrilogian. Sarjan ensimmäinen osa sijoittuu Itä-Helsinkiin ja avaa näkymän Suomessa oleskelevien paperittomien siirtolaisten elämään. Neliosaisella Susiraja-sarjallaan debytoinut Rouhiainen vakuuttaa uudella tarinamaailmallaan, joka nivoo yhteen realismia, fantasiaa ja nykyeurooppalaista kiertolaisuutta.
(Tekstin lähde: Tammi)

Elina Rouhiainen Sivupiirissä
Teos Sivupiirissä

Löydät tämän videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
YouTube-video

iMovie-video: Katja Kyllönen
Tunnus: Panu Somerma
Kuvat: pixabay.com/fi
Musiikki: Eternal Terminal Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License
Tuotanto: Sivupiiri ja Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2018