Rauha Maarno: Miksi on tärkeää, että kirjastot näkyvät?

Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno pitää esityksen ”Miksi on tärkeää, että kirjastot näkyvät?” Rauha Maarno kertoo osuudessaan mm. Kirjastot ja korona -tutkimuksesta, jolla kartoitettiin keväällä 2020 olleen kirjastojen sulkemisen vaikutuksia suomalaisiin. Suomen kirjastoseuran tilaamaan tutkimukseen vastasi 1143 ihmistä ja sen toteutti Kantar TNS. Esitys on osa Turun AKEn 18.2.2021 järjestämää kirjastojen näkyvyyteen keskittynyttä koulutuspäivää. Koulutuspäivä koostui aamupäivän luento-osuudesta sekä iltapäivän työpajaosuudesta. Kirjastokaista oli kumppanina mukana webinaarina toteutetussa aamupäivän luento-osuudessa.

”Kirjastojen näkyvyys: miksi ja miten?” -koulutuspäivässä puhuivat Rauha Maarnon lisäksi kirjastopalvelujohtaja Rebekka Pilppula Turun kaupunginkirjastosta, kirjastoalan moniosaaja ja kysytty kouluttaja Päivi Jokitalo sekä johtava viestintäkonsultti Anna Koivisto Viestintätoimisto Telegraafista.

AKE on lyhenne, jota käytetään alueellisesta kehittämistoiminnasta. Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueellista kehittämistehtävää hoitaa Turun kaupunginkirjaston AKE-väki eli Turun AKE. Maassamme on yhteensä yhdeksän AKE-aluetta ja lisäksi toimii valtakunnallinen kehittämisyksikkö, VAKE.

Kirjastojen näkyvyys -webinaarin esitykset
Turun AKE Lounais-Suomen kirjastojen extranetissa