Outi Ugas: Kirjastojen ympäristötietoisuuskyselyn tulokset sekä kirjaston hiilijalanjälki

Vanhempi asiantuntija Outi Ugas Positive Impactista pitää esityksen ”Kirjastojen ympäristötietoisuuskyselyn tulokset sekä kirjaston hiilijalanjälki”. Esitys on osa Ympäristötietoisuutta kirjastoihin -webinaaria, joka järjestettiin 3.3.2021. Webinaarin järjesti Kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hanke. Webinaarissa kuultiin mm. mikä on 1,5 asteen kirjasto ja mitä ekologinen kestävä kehitys on taiteen ja kulttuurin toimialoilla. Webinaarissa esiteltiin myös hankkeen tutkimustulokset ja kirjastojen ympäristötekoja.

Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hanke on Helsingin kaupunginkirjastojen hallinnoima ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kansallinen tutkimus- ja koulutushanke (2020–2021), jonka tarkoituksena on edistää kirjastojen ympäristötietoisuutta, hiilineutraaliutta ja jakamistaloutta.

Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hanke teetti syksyllä 2020 kyselytutkimuksen kirjastojen ympäristötietoisuudesta, johon vastasi 167 kirjastoa. Kyselyssä selvitettiin kirjastojen ympäristötyön nykytilaa sekä muun muassa sitä, mihin esteisiin ympäristötyössä törmätään.
Kysely vahvistaa oletuksen, että yleisten kirjastojen henkilökunta mieltää kirjastot ympäristötietoisiksi ja on itse valveutunutta käytännön ympäristöasioissa. Jotkut asiat ympäristötyössä ovat kuitenkin vaikeita. Kyselyn toteutti hankkeen asiantuntijakumppani Positive Impact.

Ympäristötietoisuutta kirjastoihin -webinaarin esitykset
Vihreä kirjasto -sivut
Kirjastojen ympäristötietoisuus -kyselyn tulokset
Kirjastojen hiilijajanjälkimittauksen tulokset (pdf)