Mia Kankimäki voitti HelMet-kirjallisuuspalkinnon 2015

HelMet-kirjallisuuspalkinto 2015 on myönnetty Mia Kankimäelle teoksesta Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin (Otava, 2013). Kirjaston asiantuntijoista koostuva palkintoraati kuvasi voittajakirjaa seuraavasti:
”Teos on omaperäinen ja viehättävä tyylilajien yhdistelmä, rakenteeltaan näennäisen kepeä, mutta hallittu. Kankimäki matkustaa Japaniin tutkimaan tuhat vuotta sitten elänyttä runoilijaa ja hovinaista Sei Shōnagonia. Teos kuvaa kiinnostavasti Japanin nykyaikaa ja historiaa. Samalla se on itseironinen matka omaan identiteettiin.”

Videossa Helsingin kaupunginkirjaston tiedottaja Maisa Hopeakunnas kertoo HelMet-kirjallisuuspalkinnosta. HelMet-kirjallisuuspalkinto annetaan vuosittain ansioituneelle suomalaiselle teokselle. Palkinto jaetaan noin viiden vuoden sisällä ilmestyneelle kirjalle. Kirjastot haluavat nostaa esille tulevaisuuden klassikoita ja muistuttaa, että laatukirjallisuus kestää vuodesta toiseen. HelMet-kirjallisuuspalkinto ilmaisee myös, että kirjastoissa työskentelee kirjallisuuden asiantuntijoita. Kirjallisuus on aina ollut ja on jatkossakin kirjastotoiminnan ydintä. HelMet-kirjallisuuspalkinnolla halutaan lisäksi nostaa esille erilaisia ja marginaalisempia kirjallisia ääniä.

HelMet-kirjastot järjestivät lisäksi 18.-30.8. yleisöäänestyksen, jossa kirjaston asiakkaat saivat äänestää omaa suosikkiaan finalistien joukosta. Yleisön suosikin kunniakirjan sai Emmi Itäranta teoksesta Teemestarin kirja (Teos 2012).

Palkintouutinen HelMet.fi:ssä
Mia Kankimäki Otavan sivuilla
Emmi Itärannan Teemestarin kirja Kirjasampo.fi:ssä

Löydät tämän videon myös Kirjastokaistan YouTube-sivulta:
YouTube-video

Toimittaja: Riitta Taarasti