Merja Kauppinen: Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen tukeminen kirjallisuusterapeuttisin menetelmin

Merja Kauppinen Jyväskylän yliopistosta pitää esityksen ”Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen tukeminen kirjallisuusterapeuttisin menetelmin”. Esitys on osa Lukulystit-tapahtumaa. Tapahtuman juonsi kirjailija Salla Simukka.

Merja Kauppinen on opettajankouluttaja, yliopistonlehtori (dosentti, Jyväskylän yliopisto) ja kirjallisuusterapiaohjaaja. Hän opettaa tulevia luokan- ja aineenopettajia sekä täydennyskouluttaa eri asteiden opettajia. Hänen erityisalaansa ovat nykyisin monilukutaitopedagogiikka ja kirjallisuuskasvatus. Kauppinen on kehittänyt lukutaitopedagogiikkaa ja kielikasvatusta useissa hankkeissa. Hän on rakentanut yhdessä Juli-Anna Aerilan kanssa @TARU – Tarinoilla lukijaksi -menetelmän lasten ja nuorten lukuinnon lisäämiseksi. Kauppinen käyttää kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä koulutuksissaan ja soveltaa niitä yhdessä opettajien kanssa eri luokka-asteille.

Lukulystit on kaksikielinen tapahtuma lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekeville suunnattu ammattitapahtuma, joka järjestettiin Tampereella 9.–11.11.2022. Aikaisempina vuosina Lukulystit on järjestetty etätilaisuutena, mutta vuonna 2022 se järjestettiin Tampereella. Tapahtumapaikkana oli Plevnan Finnkinon elokuvateatteri ja Metso-kirjasto.

Päivien teema oli Kirjasto lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukena. Päivien aikana osallistujat saivat nauttia niin innostavista luennoista ja työpajoista, kuin iltaohjelmasta ja kiinnostavista vierailukohteistakin. Keskiviikon 9.11. luento-ohjelmaa pystyi seuraan myös live-lähetyksenä Kirjastokaistalla. Ohjelman striimasi ME FILMS.

Lukulystit-ammattitapahtuman järjesti Seinäjoen kaupunginkirjasto, lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen erityistehtävä yhteistyössä Tampereen kaupunginkirjaston kanssa.

Lisätiedot:
Merja Kauppinen Jyväskylän yliopiston sivuilla
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi
Positiivisen lukijuuden kautta aktiiviseen lukijayhteisöön
Lukulystit-sivusto
Lukulystit 2022, kaikki suomenkieliset esitykset