Maailmanparannus-podcastista tiedonjyväsiä ja oivalluksia ympäristökysymyksiin

Toimittaja, kirjailija Kimmo Ohtonen tapaa Maailmanparannus-podcastissa asiantuntijavieraita, joiden kanssa hän parantaa maailmaa pohtien luonto- ja ympäristökysymyksiä. Etsiessään tiedonjyväsiä ja oivalluksia ympäristökysymysiin Kimmo huomasi, että teknologian huimasta kehityksestä huolimatta usein kurantein tieto löytyy kirjoista. Siksi podcastin vieraat ovat kirjailijoita.

Kimmo Ohtosen ja Kirjastokaistan tuottamassa 5-osaisessa podcast-sarjassa ovat mukana kirjailijat Kerttu Kotakorpi, Juha Kauppinen, Risto Isomäki, Tiina Raevaara ja Panu Pihkala. Kimmo valitsi jokaiselta kirjailijalta yhden hänen kirjoittamansa kirjan, joka toimii oppaana maailmanparannusmatkalla. Pohdinnassa ovat niin ympäristötyön ja lajien välisen yhteiselon historia kuin luonnon monimuotoisuus, suomalaisen luonnon tulevaisuus ja ympäristötunteet.

Löydät sarjan SoundCloudista ja Spotifysta. Lisäksi jaksot ovat kuunneltavissa myös Apple podcasteissa ja Google podcasteissa. Tervetuloa mukaan maailmaparannusmatkalle kuuntelemalla ja jakamalla podcastia. Rakenna tiedonjyväsistä ja oivalluksista keskusteluja ja jatka matkaa lukemalla podcastissa mukana olevia kirjoja sekä muita aiheeseen liittyviä teoksia. Voit upottaa podcastin myös omille sivuillesi tai jakaa muutoin tietoa. Kokosimme käyttöösi kuvapankin, jossa on kuvia mukana olevista kirjailijoista sekä sarjan osasta ja koko sarjasta.

Maailmanparannus-podcastin jaksot

Kimmo Ohtonen ja Kerttu Kotakorpi tutkimusretkellä Suomen luonnon tulevaisuuteen
Meteorologi ja tietokirjailija Kerttu Kotakorvelta on mukana teos ”Suomen luonto 2100: tutkimusretki tulevaisuuteen” (Bazar, 2021). Kerttu on koko kansan tuntema meteorologi ja podcastin julkaisun aikaan syksyllä 2023 hän työstää Ylellä ilmastonmuutosta käsittelevää tv-sarjaa.

Kimmo Ohtonen ja Juha Kauppinen tarkastelevat luonnon monimuotoisuutta
Tutkiva journalisti ja tietokirjailija Juha Kauppiselta on mukana teos ”Monimuotoisuus” (Siltala, 2019). Juha on tehnyt lukuisia palkittuja reportaaseja ja tietokirjoja luonto- ja ympäristöaiheista. Juha on koulutukseltaan biologi.
Kuuntele jakso SoundCloudissa

Tekstinä Maailmanparannus-podcast. Värejä grafiikkana ja ympyrän keskellä maapallo ja kaksi henkilöä kuulokkeet päässä.

Kimmo Ohtonen ja Risto Isomäki pureutuvat ympäristötyön historiaan
Tieteiskirjailija Risto Isomäeltä on mukana teos ”Maailmanparantajan muistelmat” (Into, 2023). Risto on julkaissut lukuisia romaaneja ja tietokirjoja, jotka käsittelevät ympäristöön ja globalisaatioon liittyviä kysymyksiä. Risto on tehnyt myös pitkän uran kansalaisaktivistina lukuisissa kehitysyhteistyöprojekteissa.

Kimmo Ohtonen ja Tiina Raevaara pohtivat lajien välisen yhteiselon historiaa
Kirjailija ja biologi Tiina Raevaaralta on mukana teos ”Minä, koira ja ihmiskunta: lajien välisen yhteiselon historia” (Like, 2022). Tiina on filosofian tohtori, joka on kirjoittanut lukuisia romaaneja, kauhua, trillereitä sekä tietokirjoja.

Kimmo Ohtonen ja Panu Pihkala keskustelevat ympäristötunteista
Teologi ja kirjailija Panu Pihkalalta on mukana teos ”Mieli maassa? Ympäristötunteet” (Kirjapaja, 2019). Panu on monitieteellinen Helsingin yliopiston tutkija, joka on perehtynyt ympäristötunteisiin. Hän on julkaissut ensimmäisen suomenkielisen ympäristöahdistusta käsittelevän teoksen.

Maailmanparannus-podcastin tuotanto
Sarjan ideointi, käsikirjoitus ja toimittaja: Kimmo Ohtonen
Kirjailijat: Kerttu Kotakorpi, Juha Kauppinen, Risto Isomäki, Tiina Raevaara ja Panu Pihkala
Äänitys, editointi ja sarjan grafiikat: Mikko Helander
Äänityspaikka: Itäkeskuksen nuorten toimintatalo Kipinän studio

Maailmanparannus-podcast SoundCloudissa
Maailmanparannus-podcast Spotifyssa
Maailmanparannus-podcastin kuvapankki
Maailmanparannus-podcastin ennakkotiedote

– Riitta Taarasti, 28.9.2023 –

2 kommenttia

• Riitta Taarasti

Kiitos! Ihana kuulla, että pidit!
      Kirjastokaistalla ollaan myös erittäin tyytyväisiä ja iloisia tästä sarjasta. Oli hienoa tehdä yhteistyötä Kimmo Ohtosen ja hänen mukaan kutsumien kirjailijoiden kanssa. Tärkeää asiaa mukavasti keskustellen ja pohdiskellen.

Terveisin
      Riitta Taarasti