Library Connection – 10 vuotta yhteistyötä

Library Connection dokumentti on valmistunut ja katsottavissa vapaasti Kirjastokaistalta. Sen voi lisäksi ladata omalle koneelle tai upottaa mille tahansa sivustolle huolehtimatta tekijänoikeuksista.

Vantaa ja Namibian pääkaupunki Windhoek ovat tehneet yhteistyötä kymmenen vuoden ajan. Projekti on ollut osa Kuntaliiton Pohjoisen- ja Etelän kuntien yhteistyöohjelmaa, joka on rahoittanut yhteistyötä Afrikan kuntien kanssa. Yhteistyön yksi osa on ollut kirjastotyö, joka on ollut vaikutuksiltaan laajimpia. Sen tuloksena on rakennettu Greenwell Matongon yhteisökirjasto Windhoekin Katuturaan.

Kirjasto on kuin keidas slummialueen keskellä. Se tarjoaa turvapaikan lapsille ja rauhallisen opiskelupaikan nuorille. Alueen asukkaille se mahdollistaa kirjojen lainaamisen lisäksi tietokoneen opettelun. Katutura on kaukana keskustan palveluista ja ostoskeskuksista, kirjaston ansiosta ihmisten ei aina tarvitse lähteä taksilla kaupunkiin.

Hyvin nopeasti projektin käynnistyttyä Vantaalla tajuttiin, että siellä ei riitä ihmisiä viemään isoa projektia läpi. Projektissa onkin ollut mukana kirjastolaisia useista HelMet-kirjastoista. Dokumentti kertoo projektin historian keskeisten toimijoiden kautta. Sitä varten on haastateltu kirjaston ja kaupungin edustajia niin Namibiassa kuin Suomessakin.

Katso dokumentti: Library Connection: Vantaa – Windhoek (2014)
Lisätietoa Katuturan alueesta: Katutura Wikipediassa

– Panu Somerma, 1.12.2014 –