Laura Leden ja Anna Tykkyläinen: Mitä sä luet? ‑hanke innostaa nuoria lukemaan Tiktokissa

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Kirkkonummen kirjaston informaatikko Laura Ledenin ja hankkeen työtekijä Anna Tykkyläisen puheenvuoro otsikolla ”Mitä sä luet? ‑hanke innostaa nuoria lukemaan Tiktokissa” Tiktok kirjastotyössä — mahdollisuudet ja haasteet -koulutuspäivästä, jonka Lahden AKE järjesti 26.3.2024 Teamsissä.

Kirkkonummen kirjastossa toteutettiin vuonna 2023 Etelä-Suomen Aluehallintoviraston rahoittama Mitä sä luet? -hanke, jossa hanketyöntekijä Anna Tykkyläinen tuotti kirjavinkkivideoita TikTokiin nuorten kanssa. Tavoitteena oli hyödyntää nuorten omia ideoita ja jakaa lukuiloa. Hanke toteutettiin pääkirjasto Fyyrissä sekä Masalan ja Veikkolan lähikirjastoissa yhteistyössä Kirkkonummen nuorisopalvelujen kanssa. Videoita tuotettiin sekä suomeksi että ruotsiksi. Nuorten tekemiä kirjavinkkivideoita pääsee katsomaan Kirkkonummen kirjaston TikTok-tilillä @kirkkonummilibrary sekä Instagram-tilillä @kirkkonummenkirjasto. Nuoret tekivät yhteensä yli 60 videota.

Tiktok on nuorten tärkein uutiskanava. Jopa puolet 13–18-vuotiaista seuraa uutisia Tiktokissa. Myös monet kirjastot toimivat aktiivisesti Tiktokissa ja numeroiden valossa se näyttääkin olevan varsin tehokas keino nuoren kohderyhmän tavoittamisessa. Samalla Tiktokiin liittyy myös paljon huolipuhetta sen koukuttavuudesta ja turvallisuusuhasta.

Mitä kirjastojen siis olisi hyvä tietää Tiktokista juuri nyt ja mitä pitää ottaa huomioon siellä toimiessaan? Minkälaisia hyviä käytäntöjä Tiktokissa toimivat kirjastot haluavat jakaa muille?

Video on tuotu Kirjastokaistalle Lahden AKE:n YouTube-kanavalta.

Koulutuspäivän kaikki esitykset
Tietoja Mitä sä luet? -hankkeesta
Lahden AKE:n YouTube-kanava

Videon tuotanto: Lahden kaupunginkirjaston alueellinen kehittämistehtävä