Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lukemista, kertoo uusi podcast

Lohjan kaupunginkirjaston ”Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lukemista” -podcast pureutuu tarinoihin lukemisesta. Minna Hakala tapaa erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja ottaa selvää millainen suhde podcastin vierailla on lukemiseen. Kahdeksanosainen sarja on nyt julkaistu. Kuuntele 6–9 minuuttiset kiehtovat lukutarinat.

Lukukeskus kertoo verkkosivuillaan, että 11 prosentilla suomalaisista aikuisista on heikko lukutaito. Mutta mistä tämä johtuu? Lukukeskuksen mukaan taustalla voi olla esimerkiksi lukivaikeus tai haasteita kielitaidon kanssa. Eikä unohtaa sovi sitäkään, että joillekin kasvuympäristö ei ole luonut suotuisia olosuhteita lukemiselle. Näin muistelee omalta kohdaltaan myös podcast-sarjassa mukana oleva Kalevi Tiihonen.

Tilastokeskuksen laajan ajankäyttötutkimuksen mukaan lukemiseen käytetty aika on vähentynyt sekä miehillä että naisilla ja lähes kaikissa ikäryhmissä. Vuonna 2021 kirjojen lukemiseen käytettiin koko väestön tasolla aikaa 13 minuuttia vuorokaudessa. Se ei ole paljon! Sarjassa mukana olevalla Meiju Pohjanpalolla aikaa lukemiseen kuluu rutkasti enemmän.

Kansainvälisten tutkimusten perusteella kirjastot vaikuttavat myönteisesti käyttäjiensä lukutaitoon ja oppimiseen, mutta myös hyvinvointiin ja kansalaisidentiteettiin. Mutta mitä tapahtuu lukevalle ihmiselle, joka ei saa lukea? Niko Mikkonen kertoo, että hänestä tulee samanlainen kuin silloin, jos hän ei pääse liikkumaan: kärttyisä. Niko kuvaa tätä puutostilaksi – pää vaatii tarinoita, tietoa ja tekstien kanssa puuhailua, ja jos kirjallisuudesta on pitkä tauko, seuraa vieroitusoireita. Pinna lyhenee.

Kuuntele Kalevin, Meijun, Nikon sekä viiden muun sarjassa mukana olevan kiehtovat lukemistarinat.

Voit kuunnella halutessasi kaikki jaksot peräkkäin käynnistämällä sarjan yllä olevasta play-painikkeesta. Sarjan yhteiskesto on noin tunti. Sarjan jaksot sekä tarkemmat tiedot kustakin jaksosta löydät SoundCloudista.

Lohjan kaupunginkirjasto sai Etelä-Suomen aluehallintovirastolta erityisavustuksen lukutaitotyön vahvistamiseksi. Yksi hankkeen tavoitteista on innostaa lohjalaisia aikuisia lukuharrastuksen pariin. Tämä podcast on yksi osa hankkeen toteutusta. Sarja on julkaistu Kirjastokaistalla, jonka kautta intoa aikuisten lukuharrastukseen jaetaan niin paikallisesti Lohjalla kuin ihan kaikille paikkakunnasta riippumatta.

Jos sinulla heräsi kysymyksiä tai haluat lähettää palautetta, niin Kirjastokaistalla otetaan aina mielellään kommentteja vastaan. Tätä sarjaa koskevia yhteydenottoja voi lähettää myös suoraan sarjan toimittaja Minna Hakalalle, minna.hakala(at)lohja.fi.

Podcast-sarja SoundCloudissa
Kirjastojen hyötyvaikutukset tutkimusten valossa