Kirjavinkkaus: Ernest Cline – Ready Player One

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Vinkkari Annukka Saramäki Hervannan kirjastosta Tampereelta vinkkaa luettavaa nuorille. Lukuvinkkinä Ernest Clinen Ready Player One (Gummerus, 2012). Kirjan on suomentanut J. Pekka Mäkelä.

Seitsemäntoistavuotias Wade Watts pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. Rikas pelisuunnittelija on luonut valtavan, avoimen virtuaalitodellisuuden, jonka hän muun omaisuutensa ohella testamenttaa sille joka ratkaisee sinne kätketyt kolme arvoitusta. Sekä arvoitukset että vihjeet liittyvät 70-80-lukujen populaarikulttuuriin, josta Wade tietää käsittämättömän paljon. Lopulta Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää vaaralliseksi osoittautuvan loppuvaiheen, jossa täytyy mm. pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa.
(Tekstin lähde: Gummerus)

Video on tuotu Kirjastokaistalle Tampereen kaupunginkirjaston YouTube-kanavalta.

Lisää vinkkivideoita nuorille Kirjastokaistalla
Teos Sivupiirissä