Kirjan jäljillä: Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola – Liian lempeä mies

Kauko Röyhkä ja Anneli Aunola: Liian lempeä mies (Crime Time, 2021)

Muusikko Kauko Röyhkän ja eläkkeelle jääneen rikospoliisi Anneli Aunolan yhdessä kirjoittama esikoisdekkari aloittaa rikoskonstaapeli Alisa Arosta kertovan sarjan. Ensimmäisessä osassa Helsingin poliisilaitoksella selvitetään pedofiiliepäilyjä, joten aihealueeltaan kirja on kammottava ja raaka. Sen sijaan lukukokemuksena teos on vetävää kerrontaa.

Tarina sijoittuu 1990-luvun alkuun, jolloin Suomessa elettiin lama-aikaa. Lama vaikuttaa myös poliisin määrärahojen supistumiseen. Samaan aikaan rikosten määrä ei kuitenkaan pienene. Rikoskonstaapeli Aro saa selvittääkseen pedofiiliepäilyn. Tapaus on erityisen vastenmielinen, sillä rikosepäily kohdistuu vapaaehtoistyönä nuorten poikien aikuiskaverina toimivaan mieheen. Näyttöä on vaikea löytää, mutta Aro on vakuuttunut epäilyjen paikkansapitävyydestä. Joululomat lähestyvät, ja selvittelyyn varattu aika alkaa kulua loppuun, joten Aro joutuu tekemään töitä saadakseen luvan jatkaa kaamean rikosepäilyvyyhdin selvittelyä.

Kirjan pedofiilimiehiä kohtaan ei todellakaan tunne pienintäkään empatian kaltaista tunnetta. He ovat pahan tekijöitä ja rikollisia. He eivät ole kuitenkaan keskenään samanlaisia. Joku tiedostaa ja ottaa väkisin sairaan nautintonsa. Toinen taas ei ymmärrä tekevänsä mitään pahaa. Mietin kirjaa aloittaessani, haluanko ja pystynkö lukemaan näin hirveästä aiheesta kertovan kirjan, mutta kun sen aloitti, se tempaisi mukaansa. Kirjaa lukiessa en välillä huomannut lukevani. Tuntui siltä kuin katsoisin elokuvaa. Rikoksen selvittelyprosessin ja poliisin toiminnan tarkka kuvaus oli lähes dokumentinomaista. Se ei ollut kuitenkaan päälle liimattua tai varsinaisesta juonesta etäännyttävää.

Vaikka kerronta keskittyi poliisin työhön, rikoskonstaapeli Alisa Aro oli yhtä aikaa vahvasti kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti. Omat näkökulmansa toivat myös muut kirjan henkilöt kuten poliisikollegat, rikosten uhreiksi joutuneet pojat, heidän vanhempansa ja pedofiiliepäiltyjen perheenjäsenet.

Asiat eivät poistu silmiä ummistamalla ja kieltämällä niiden olemassaoloa. Liian lempeä mies on yhtä aikaa kamalaa luettavaa ja hyvä lukukokemus. Parhaimmillaan kaunokirjallisuus voi auttaa meitä huomaamaan epäkohtia ja tehdä niitä näkyväksi. Se puolestaan saattaa olla osaltaan estämässä uusien julmuuksien tapahtumista. Tämän teoksen kohdalla on kyse niin äärimmäisen tärkeästä asiasta kuin lastensuojelu. Kauko Röyhkän ja Anneli Aunolan yhteistyö on vakuuttavaa ja erityistä. Aijon lukea ilman muuta myös sarjan seuraavat osat.

Kirjan jäljillä -bloggauksissa on aina mukana myös video. Video liittyy joko suoraan esiteltyyn teokseen, tai se voi olla joku muu yhdessä kirjailijan kanssa tekemämme ohjelma. Kauko Röyhkä oli mukana Löytöretki musiikkiosastolla -sarjassa. Kuvaukset tehtiin Turun pääkirjaston musiikkiosastolla 9.4.2019.

Kauko Röyhkä Kirjastokaistalla
Kauko Röyhkä Kirjasampo.fi:ssä