Kirjan jäljillä: Eeva Kiviniemi – Keikka

Eeva Kiviniemi: Keikka (Saga Egmont, 2023)

Kesää pidetään dekkareiden kulta-aikana, joten myös Kirjan jäljillä -blogi haluaa suositella mukaansatempaavaa luettavaa dekkarigenrestä. Eeva Kiviniemen ”Keikka” vie lukijat Aurajoen rannoille kesäiseen Turkuun.

Kirjan alussa turkulainen historiantutkija Kati Berg on matkannut puolisonsa Pertin kanssa Tanskaan, jossa heidän poikansa Mikael opiskelee jazzrumpaliksi. Hiljattain poliisiksi valmistunut tytär Milla saapuu myös paikalle, joten koko perhe on koossa. Tanskassa kaikki toimii ja on kaunista. Kaiken lisäksi Katin ja Pertin avioliitto kukoistaa kriisistä selviämisen jälkeen, ja Katin ja hänen tyttärensä vaikea suhde alkaa kadottaa viiltävimmät särmänsä. Kuten kiehtovissa dekkareissa usein käy, lähtökohdan harmonia hajoaa pirstaleiksi ja rinnakkaiset juonisäikeet lähtevät valumaan mysteereinä omia uomiaan. Näin käy myös Keikassa.

Kotona Turussa Kati ja Pertti rakentavat uutta elämänvaihetta unelma-asunnossaan rescuekoira Stellan saavuttua perheeseen. Eräällä lenkillä lähimetsikössä Kati törmää outoon ilmiöön. Puron vesi ympäristöineen ei ole ennallaan. Kati joutuu todistamaan kammottavaa ympäristörikosta, joka ei jätä häntä rauhaan. Niinpä Kati Berg tutkii jälleen!

Toisaalla Katin ja Millan tuttava Venla tekee valtakunnan ykköslehdelle kesäjuttua juhannuksen vietosta Helsingin lähisaaristossa. Erikoinen liftauskierros sujuu yli odotusten, kunnes Venlan onni kääntyy hänen kysyessä venekyytiä takaisin mantereelle. Helsinkiin palaamisen sijaan hän joutuu kidnapatuksi. Poliisina toimiva Milla on mukana Venlan katoamisen tutkinnassa. Tanskakaan ei jää taakse, sillä se saapuu Turkuun Mikaelin ystävän ja Venlaan vahvasti kiintyneen Kasperin muodossa.

Risteävätkö äidin ja tyttären tutkimukset, ja onko Katin ja Pertin uudelleen syttynyt rakkaus sekä äidin ja tyttären välien lämpeneminen kestävää?

Keikka on Kati Berg tutkii -sarjan kolmas osa. Vaikka keskushenkilöiden väliset suhteet ja heidän toimintansa motiivit avautuvat parhaiten lukemalla dekkarit ilmestymisjärjestyksessä, Keikka toimii myös itsenäisenä lukukokemuksena. Menneisiin tapahtumiin viitataan hipaisemalla juuri sen verran, mitä lukijan tarvitsee tietää Joki (2020) ja Ahne (2021) -teosten juonenkuluista ja henkilöiden välisestä historiasta.

Kati Berg tutkii -sarja kuuluu cozy crime -lajityyppiin, jossa ihmissuhteet ovat vahvasti esillä. Boheemi Kati on henkilönä arvojensa periksiantamaton puolustaja. Vahva eläin- ja luonnonsuojelunäkökulma määrittää Katin kaikkea toimintaa, ja tuon arvopohjan mukainen elämäntapa värittää ylipäätään kirjan tapahtumia ja toiminnan yksityiskohtia.

Keikka on sanan positiivisessa merkityksessä helppolukuinen dekkari, jossa on keveydestään huolimatta vahva yhteiskunnallinen ote. Jos vanhat rakennukset, historian kerrokset, Turku ja äänen antaminen eläimille ja luonnolle kiinnostavat, niin lisää tämä kiinnostavia henkilöhahmoja ja juonenkulkua sisältävä dekkari lukulistallesi. Laita sinne myös sarjan neljättä osaa odotellessa kaksi ensimmästä Kati Berg tutkii -sarjan kirjaa!

Kirjan jäljillä -bloggauksissa on mukana myös video. Video liittyy joko suoraan esiteltyyn teokseen, tai se voi olla joku muu yhdessä kirjailijan kanssa tekemämme ohjelma. Tässä videossa Eeva Kiviniemi kertoo teoksistaan Kirjaston kirjailijat -sarjassa.

Eeva Kiviniemi Kirjastokaistalla
Eeva Kiviniemi Kirjasampo.fi:ssä