Kirjan jäljillä: Antti Tuomainen – Pikku Siperia

Antti Tuomainen: Pikku Siperia (Like, 2018)

Edellisestä dekkarin lukemisesta on vierähtänyt muutama vuosi. Miten olen voinut unohtaa, kuinka viihdyttävää on lukea hyvä dekkari?

Pikku Siperia sijoittuu pieneen itäsuomalaiseen Hurmevaaran kylään. Eletään hyisiä ja pimeitä talvikuukausia. Kylä on syrjäisen sijaintinsa vuoksi eristyksissä muusta maailmasta, mutta samalla se pitää sisällään mikrotasolla kaiken. Tarinan keskiössä on meteoriitti, joka tipahtaa omituisissa olosuhteissa alkoholisoituneen ex-rallitähden ajamaan liikkeellä olevaan autoon. Arvokasta meteoriittia päätetään säilyttää kylän sotamuseossa siihen asti, kunnes se haetaan kylästä pois. Vapaaehtoiseksi yövahdiksi ilmoittautuu aiemmin rauhanturvatehtävissä Afganistanissa palvellut pappi Joel Huhta, joka käy läpi sisäistä rauhaansa raastavaa parisuhdekriisiä. Samaan aikaan arvokkaan meteoriitin haltuun saaminen tuntuu olevan monelle kyläläiselle avain unelmien toteuttamiseen. Mihin kukin on valmis?

Pikku Siperia on rikosromaani parhaimmillaan. Sen huumori ja dialogivetoinen teksti tekevät kirjasta helpon lukea, vaikka teemat ovat kaikkea muuta kuin keveitä. Tarinaa vievät eteenpäin uskon ja epäuskon, luottamuksen ja epäilyn sekä rakkauden, petollisuuden ja anteeksiantamisen ympärille rakentuvat tapahtumat. Kirjan päähenkilö, pappi Joel Huhta, taistelee yhtä lailla henkilökohtaisessa elämässään erilaisten valintojen ja niiden seurausten maastossa.

Pikku Siperia on vahvasti elokuvallinen kirja. Henkilöhahmot ovat uskottavia karikatyyrimäisyydestään huolimatta. Läpi mustan huumorin ne edustavat voimakkaasti jotain, ja Tuomainen tuo selväpiirteisesti jokaisen motiivit esille. Paikoin kerronnassa on myös episodimaisia piirteitä, sillä päähenkilö Huhta kertaa mielessään aiemmin tapahtunutta ja toteaa ajatuksissaan niistä seuranneita tilanteita. Lähellä Venäjän rajaa oleva kylä on myös täydellinen näyttämö tälle absurdiutta hipovalle tapahtumaketjulle.

Tätä kirjaa suosittelen paitsi dekkareiden ystäville, myös kaikille, jotka pitävät hyvistä tarinavetoisista kirjoista. Tämän mainion lukukokemuksen jälkeen hyvät dekkarit palaavat minunkin lukulistalle!

Kirjan jäljillä -bloggauksissa on aina mukana myös video. Video liittyy joko suoraan esiteltyyn teokseen, tai se voi olla joku muu yhdessä kirjailijan kanssa tekemämme ohjelma. Antti Tuomainen kertoo kirjastaan ”Pikku Siperia” Marko Gustafssonin haastattelussa. Haastattelu on kuvattu Kallion kirjaston Dekkarikirjastossa 18.9.2018.

Antti Tuomainen Kirjastokaistalla
Antti Tuomainen Kirjasampo.fi:ssä