Kai Halttunen, Anu Ojaranta ja Katri Vänttinen: Kirjastot informaatiovaikuttamisen kohteena?

Kai Halttunen, Anu Ojaranta ja Katri Vänttinen keskustelevat aiheesta ”Kirjastot informaatiovaikuttamisen kohteena? – Kirjastojen riippumattomuus ja asiantuntijuuden muutos”. Paneelikeskustelu on osa Pasilan kirjaston auditoriossa 1.4.2022 järjestettyä ”Miltä nyt vaikuttaa? Sananvapaus, valeuutiset ja asiantuntijuuden muutos” -koulutuspäivää. Projektisuunnittelija Juliaana Grahn Tampereen kaupunginkirjastosta esittelee panelistit ja vastaava informaatikko Jan Nyström Porvoon kaupunginkirjasto vetää keskustelun.

Lahden, Porvoon ja Tampereen alueelliset kehittämiskirjastot toteuttavat yhteisen, informaatiolukutaitoteemaisen johdatus- ja työpajakokonaisuuden vuonna 2022. Tämä kaikille avoin informaatiovaikuttamiseen pureutuva koulutuspäivä avasi Kirjastot, informaatio ja vaikuttaminen -tilaisuuksien sarjan. Juontoja ja katselijoiden chatistä tulleita kysymyksiä moderoivat vuoroin Ake Piken Juliaana Grahn ja Jarkko Rikkilä sekä Lahden Aken Pasi Kangas ja Porvoon Aken Jan Nyström.

Kaipaavatko tiedonhankintataitosi uutta tulokulmaa monikanavaisessa kirjastojen asiakaspalvelussa? Mitä jokaisen olisi hyvä tietää informaatiovaikuttamisesta ja miten disinformaation tunnistaminen liittyy kirjastotyöhön? Mikä eri tahoja motivoi informaatiovaikuttamisessa? Päivän aikana Ina Mikkola (toimittaja, kirjailija, ohjaaja) kertoi osallistujille vihapuheesta, disinformaatiosta ja vaikuttamisyrityksistä sosiaalisessa mediassa. Mikkolan jälkeen Joel Lindqvist (Elokapina) tarkasteli aktivismia yhteiskunnallisen vuoropuhelun ja demokratian edistäjänä. Iltapäivällä Ville Blåfield (viestintäasiantuntija) käsitteli sananvapautta, valeuutisia ja trollaamista toimittajan työssä. Teemat kirjastojen arjessa konkretisoi Kai Halttusen (kouluttaja, YTT), Anu Ojarannan (kirjastotoimen ylitarkastaja) ja Katri Vänttisen (Helsingin kirjastopalvelujen johtaja) yhteinen paneelikeskustelu.

Koulutuspäivän kaikki esitykset
Sananvapauteen ja valeuutisiin liittyviä videoita Kirjastokaistalla

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2022