Iida Heinämäki: Kuulovammaisena kirjastossa ja digituessa

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Teams-tallenne, jossa asiantuntija Iida Heinämäki Digitaidot-projektista Kuuloliitosta pitää esityksen ”Kuulovammaisena kirjastossa ja digituessa”. Esitys on tallenne Lahden kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän 12.4.2022 järjestämästä webinaarista.

Kansalaisilta vaaditaan yhä monimutkaisempia digitaitoja, eli älypuhelimen, tabletin, tietokoneen ja digitaalisten palveluiden käyttöä. Periaatteessa palveluiden digitalisaatio edistää palveluiden saavutettavuutta: tieto on kirjallisessa muodossa eikä sen ymmärtäminen vaadi pinnistelyä. Digitaalisten palveluiden käytön lähtökohtana kuitenkin on riittävät digitaidot. Digitukea tulee olla saatavilla, jotta jokainen voi asioida ja osallistua. Digitaidot-projekti edistää kuulovammaisten ikäihmisten digiosallisuutta ja -taitoja.

Suomessa on noin 800 000 henkilöä, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema. Miten huomioimme kuulovammaisten tarpeet kirjaston asiakaspalvelussa ja digituessa? Kuulovamman vaikutuksia oppimistilanteissa voi olla vaikeaa huomioida. Vastuu oppimisesta ei ole vain osallistujalla: digitukea tarjoava taho voi helpottaa oppimista muun muassa puhumalla rauhallisesti ja selkeästi sekä takaamalla osallistujille näköyhteyden. Hyvä akustiikka puolestaan parantaa kaikkien keskittymiskykyä. Etätapaamissa korostuu kasvojen valaisu ja rauhallinen ja selkeä puhe.

Kuulovammaisen oppimisen edellytyksenä ovat saavutettavat opetusmenetelmät, ‑materiaalit ja ‑tilat. Asiakaspalvelijana ja digituen tarjoajana sinun toiminnallasi on suuri vaikutus tähän.

Video on tuotu Kirjastokaistalle Lahden AKE:n YouTube-kanavalta.

Kuuloliiton Digitaidot-projekti
Tietoa koulutuspäivästä