Harto Pönkä: Informaatiovaikuttamisen tunnistaminen verkossa ja somessa, osa 2/2

Sosiaalisen median, koulutusteknologian ja tietosuojan asiantuntija Harto Pönkä luo tässä kaksiosaisessa koulutuksessa kattavan katsauksen informaatiovaikuttamisen tunnistaminen verkossa ja somessa. Koulutuksen toisessa osassa käydään läpi disinformaatiota ja kuvamanipulaatiota sekä esimerkkejä niistä. Osuudessa käsitellään myös valetilejä, valeprofiileja, salaliittoteorioita ja faktan tarkistusta.

Koulutuksessa käydään läpi mitä ovat trollit, botit ja valeprofiilit sekä sitä miten niitä voi tunnistaa sosiaalisessa mediassa. Harto Pönkä esittelee myös sosiaalinen verkostoanalyysia, joka on joukko tilastollisia analyysimenetelmiä, joilla voidaan tarkastella esimerkiksi sosiaalisen median palvelujen käyttäjien välisiä vuorovaikutussuhteita.

Koulutuksen molemmat osat
Faktabaarin Digitaalinen informaatiolukutaito -opas