Drakarna på stranden (muntligt berättad)

Läsinspiratören, specialbiblioteksfunktionären Agneta (Netta) Möller-Salmela berättar i Upplevelserummet i Hangö stadsbibliotek berättelsen Drakarna på stranden, som är en lärorik berättelse om vad händer om man blir för glupsk, och hur en liten apa kan vara smartare än en stor drake.

SAMTAL:
I berättelsen fanns tre personer. Herr och fru Drake samt apan. Det blev nog ganska tydligt i berättelsen hurudana de var! Här hittar du många ord som beskriver dem, men till vem passar vilket ord?
OSÄKER, BORTSKÄMD, UTTRÅKAD, SNÄLL, LYCKLIG, LISTIG, VÄLVILLIG, SMART, VÄNLIG, RÄDD, UTHÅLLIG, SNABBTÄNKT, LAT, MODIG..
Om du skulle ha varit med i denhär berättelsen vem skulle du ha varit?
I berättelsens början satt de båda drakarna i varsin solstol på stranden. Kan du berätta om en härlig dag på stranden som du minns från i fjol eller som du hoppas att det blir denna sommar..

RITA ELLER MÅLA:
Måla en somrig söderhavsö!
Måla ett fruktfat med oerhört saftiga och goda frukter!

GÖR:
Om ni har frukter hemma så kan du be dina föräldrar att binda en duk framför dina ögon och sedan ge dig olika frukter att känna och dofta på. Kan du gissa vilka frukterna är?
Kanske skalar de frukter så att du får smaka om du kan känna igen frukterna även om du inte ser vad du äter..
Be dina föräldrar skala en liten bit rå potatis som du får smaka på medan du endast känner doften av en frukt som de håller under din näsa.. Blev det svårare?

SKRIV:
Vad hände då herr Drake hade simmat tillbaka till sin ö?
En annan gång då apan fick oväntat besök till sin ö..
Ett piratskepp ankrade i viken utanför Drakarnas strand.

Agneta Möller-Salmela, Läsinspiratör

Hangö stadsbibliotek

Produktion: Hangö stadsbibliotek 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar