Anu Holopainen: Kirjailijapuheenvuoro Lukulystit-tapahtumassa 2022

Anu Holopainen pitää kirjailijapuheenvuoron Lukulystit-tapahtumassa. Tapahtuman juonsi kirjailija Salla Simukka.

Anu Holopainen kirjoittaa pääasiassa spekulatiivista fiktiota lapsille, nuorille ja aikuisille. Hänen esikoisteoksensa Kristallien valtakunta ilmestyi vuonna 1996, jonka jälkeen hän on kirjoittanut yli 20 romaania sekä novelleja. Holopaisen YA-dystopiaromaani Molemmin jaloin (Karisto, 2006) oli Finlandia Junior -ehdokkaana, ja Syysmaa-fantasiasarja (Karisto, 2003-2012) sai Suomen Tolkien-seura Kontu ry:n Kuvastaja-kunniamaininnan vuonna 2021. Holopaisen viimeisintä tuotantoa ovat alakouluikäisten IIK!-kauhukirjasarja (Myllylahti, 2019-) sekä pakko-oireista ahdistuneisuushäiriötä käsittelevä nuortenkirja Filigraanityttö (Karisto, 2021). Holopainen on myös aktiivinen Suomen Nuorisokirjailijat ry:n jäsen ja toiminut yhdistyksessä johtokunnan jäsenenä sekä varapuheenjohtajana.

Lukulystit on kaksikielinen tapahtuma lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekeville suunnattu ammattitapahtuma, joka järjestettiin Tampereella 9.–11.11.2022. Aikaisempina vuosina Lukulystit on järjestetty etätilaisuutena, mutta vuonna 2022 se järjestettiin Tampereella. Tapahtumapaikkana oli Plevnan Finnkinon elokuvateatteri ja Metso-kirjasto.

Päivien teema oli Kirjasto lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukena. Päivien aikana osallistujat saivat nauttia niin innostavista luennoista ja työpajoista, kuin iltaohjelmasta ja kiinnostavista vierailukohteistakin. Keskiviikon 9.11. luento-ohjelmaa pystyi seuraan myös live-lähetyksenä Kirjastokaistalla. Ohjelman striimasi ME FILMS.

Lukulystit-ammattitapahtuman järjesti Seinäjoen kaupunginkirjasto, lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen erityistehtävä yhteistyössä Tampereen kaupunginkirjaston kanssa.

Lisätiedot:
Anu Holopaisen Kirjoittajan kävelyretkiä -blogi