Annika Saarikko kutsuu mukaan lukulomalle

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko kutsuu kaikki syyslomaa viettävät mukaan lukulomalle. Lukuloma-kampanjan avaustervehdys on ”matkalippu” maailmalle. Matkakohde on kirjan kansien välissä.

Koulujen syyslomalla perheitä kannustetaan viettämään lukulomaa lukemalla yhdessä. Kirja-alan järjestöjen yhteiskampanja toteutetaan nyt toista kertaa, ja tänä vuonna kampanja näkyy verkossa ja kuuluu radiossa. Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko tukee kampanjaa.

Kirja-alan keskeiset järjestöt korostavat Lukuloma-kampanjassaan lukemista koko perheen yhteisenä harrastuksena. Erityisesti korona-aikana lomamatkalle on turvallisinta lähteä kirjan siivin.

Kampanjan taustalla on Suomen kirja-alan järjestöjen huoli lukuinnon ja lukemisharrastuksen laskusta. Innoittajana ovat Ruotsin menestyksekkäät kokemukset vastaavasta muutoksesta muutama vuosi sitten (Läslov.se). Lukuloma on osa Opetushallituksen Lukuliikettä, joka tukee lasten ja nuorten sekä aikuisten lukemista ja lukuintoa.

Mukana ovat Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Lukukeskus, Lukuliike, Opetushallitus, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjasäätiö, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen Tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

Lukuloman verkkosivut
Lukuvinkkejä lapsille Lukemo-sivustolla
Lukuvinkkejä nuorille Sivupiirissä
Lukuvinkkejä aikuisille Kirjasammossa