Aleksis Salusjärvi: Lukutaito syrjäytymisen vastaisessa työssä – Omakehu hanke

Aleksis Salusjärvi pitää esityksen ”Lukutaito syrjäytymisen vastaisessa työssä – Omakehu hanke”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 19.5.2022 järjestämää ”Pitääkö olla huolissaan? Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaaria. Esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, kirjastotoimen ylitarkastaja Virpi Launonen Itä-Suomen aluehallintovirastosta keskustelee Aleksis Salusjärven kanssa.

Syrjäytyminen on vahvasti sukupuolittunutta. Miehet ovat tilastojen mukaan paljon suuremmassa syrjäytymisvaarassa kuin naiset. Miesten naisia vähäisempi koulutus pahentaa osattomuuden riskiä. Työttömyys, avioero ja yksinäisyys vaikuttavat kurittavan erityisesti miehiä. Loppujen lopuksi syrjäytymiskierteeseen ajautuminen on usein vain huonoa onnea. Vastaavasti pienikin onnenpotku voi kääntää kierteen suunnan. Omakehu-hankkeessa parannetaan syrjäytymisvaarassa olevien miesten asemaa työmarkkinoilla ja elämässä yleensäkin sanataiteen keinoin. Jokainen hankkeen osallistuja saa itselleen henkilökohtaisen ”taitovalmentajan”, jonka avulla voimaantumisprosessia johdetaan askel kerrallaan kohti työ- tai opiskelupaikkaa. Hanke alkoi lokakuussa 2020 ja päättyy maaliskuussa 2023. Hankkeen päätoteuttaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ja osatoteuttaja Into Kustannus.

Koulutuksessa paneuduttiin syrjäytymiseen yleisenä ilmiönä, jonka lisäksi sitä lähestyttiin kirjastoille keskeisestä näkökulmasta – lukutaidosta – käsin. Webinaarissa esiteltiin erilaisia tapoja syrjäytymisen ehkäisemiseen, ja luotiin silmäyksiä myös nuorisotoimessa sekä liikuntatoimessa tehtävään työhön, joka voisi tarjota kumppanuusmahdollisuuksia kirjastoille. Soteuudistuksen myötä keskustelu hyvinvoinnin edistämisestä on käynyt kiivaana. Kirjastoissa tehtävään hyvinvointityöhön liittyy olennaisena osana erilaisissa verkostoissa työskentely. On tärkeää myös tunnistaa niitä rooleja, joita kirjastolla voi olla hyvinvoinnin edistämisessä ja syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Kaikki ”Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaarin esitykset
Omakehu-hankkeen sivut