Vuoden kirjastokehittäjä -palkinto Kirjastokaistan tuottaja Riitta Taarastille

Suomen kirjastoseura järjesti yhteistyössä Hämeenlinnan kaupunginkirjaston ja HAMKin kirjaston kanssa alan suurimman ammattitapahtuman Kirjastopäivät Hämeenlinnan Verkatehtaalla 15.-17.6.2022. Kirjastoseura jakoi yhdessä Kuntaliiton kanssa Vuoden kirjasto -palkinnon Kirjastopäivien iltatilaisuudessa. Tilaisuudessa jaettiin myös Kirjastoseuran henkilöpalkinnot vuoden kirjastoammattilaiselle ja kirjaston kehittäjälle. Kirjastokaista sai huomiota ja kiitosta paitsi Kirjastopäiville osallistumisen, myös Kirjastokaistan tuottaja Riitta Taarastille myönnetyn Kirjaston kehittäjä -palkinnon myötä.

Tapahtuman pääteema oli ”Tulevaisuuden kirjasto – muutosta ja empatiaa”. Kirjastokaista osallistui Kirjastopäiville kuvaten siellä tunnelmapaloja. Lisäksi tuottaja Riitta Taarasti osallistui Kirjastojen digitulevaisuus -paneelikeskusteluun Verkatehtaan päälavalla. Tuliaisina tiimi sai mukaansa palautteita työstään ja tulevien yhteistuotantojen aihioita hyvien keskustelujen myötä. Kirjastokaistan osalta Kirjastopäivät kruunasi Kirjaston kehittäjä -palkinto.

Kirjaston kehittäjä -palkinto tuo huomion innovaatioille. Palkinto voidaan myöntää kirjastossa työskentelevälle tai alan muulle toimijalle, joka on merkittävästi edistänyt alan kehitystä. Palkinnon perusteluissa korostettiin Kirjastokaistaan leimallisesti liittyvää tiimistä välittyvää hyvää yhteishenkeä ja tuotantojen laatua, innovatiivisuutta ja vaikutusta koko kirjastokentälle. Tuottaja on arjessa avain yhteistyöhön. Palkintoperusteluissa korostettiin yhteistyön, kommunikoinnin ja viestinnän ystävällisyyttä ja luotettavuutta, sekä priorisointikykyä.

”Riitta Taarastin pitkäjännitteinen, uupumaton ja uusia avauksia sisältävä työ Kirjastokaistan vetäjänä on kehittänyt koko Suomen kirjastokenttää korvaamattomalla tavalla. Lisäksi hänen aina ystävällinen, sivistynyt ja positiivinen persoonansa tuo kirjastoja esille mainiossa valossa.”

”Riitta Taarasti on lämmin ja valaiseva lyhty kirjastokentällä.”

Palkinnon perusteluissa on paljon hyvää palautetta Kirjastokaistan toiminnasta. Se ohjaa ja kannustaa koko tiimiä jatkamaan valitulla tiellä ja vilpittömällä asenteella. Herkkänä ja hereillä sille, missä Kirjastokaistaa tarvitaan: opitusta ja koetusta kiinni pitäen, mutta samalla kirjastokentän viestejä kuunnellen sekä toiveisiin ja ympäristön muutoksiin reagoiden.

Kirjastokaista onnittelee myös muita palkittuja! Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden kirjasto -kisan voittajaksi valittiin Inarin kirjastoauto Fáárust, ja Vuoden kirjastoammattilainen -palkinnon sai Inarin kirjastoauto Fáárustin eläköitynyt kuljettaja Terho Myyryläinen. Terveiset ja onnittelut Inariin!

Kirjastopäivien ohjelma
Vuoden kirjasto -palkinnon tiedote STT:n sivuilla