Vietetään yhdessä Read Hour -lukutuntia

Neljättä kertaa järjestettävä Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -kampanja haastaa ja innostaa suomalaisia lukemaan. Kampanja huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä torstaina 8.9.2022 koko Suomen yhteiseen lukutuntiin klo 19–20. Tänä vuonna kampanjan teemaksi on nostettu rauha ja ystävyys: miten kirjallisuus ja lukeminen lisää ihmisten välistä ymmärrystä. Myös Kirjastokaista on mukana.

Kirjastokaistalla on valmisteltu yhteistä lukuhetkeä. Valitsimme kukin Read Hourin teemaan sopivan kirjan ja kerroimme kirjoista toisillemme ennakkoon osana tiimin viikkopalaveria. Lukemiseen syvennymme myös yhteisen lukutunnin aikana torstaina 8.9. Se sopii erinomaisesti tuonkin päivän teemaan, sillä tuona päivänä lähetämme suorana lasten ja nuorten lukemisen tulevaisuutta käsittelevän seminaarin. Kirjastokaistalla tehdään jatkuvasti töitä lukuinnon nostamiseksi yhdessä lukuisten kumppanien kanssa.

”Kirjastokaistan Read Hour -lukupiiri” jatkaa teeman käsittelyä tulevissa viikkopalavereissa. Aiomme varata aikaa sille, että kerromme toisillemme kampanjan tiimoilta luettavaksi valikoiduista kirjoista, kun kaikki ovat lukeneet valitsemansa kirjat. Lukuiloa kaikille!

Minun valintani vuoden 2022 Read Hour -kirjaksi on Tove Janssonin Muumipeikko ja pyrstötähti. Tove kirjoitti tuon teoksen vuonna 1946. Sen kipinänä ovat olleet Hiroshiman ja Nagasakin atomipommit. Elämme nyt erilaisten katastrofien keskellä, mutta kuten tuossa upeassa kirjassa, me tarvitsemme ystävyyttä ja solidaarisuutta. Kun nyt tartun tähän kirjaan, en muista sitä tarkasti. Sen muistan, että luvassa on seikkailuja, täpäriä tilanteita… ja vaikka kaikki näyttää luisuvan kohti tuhoa, onnellinen loppu on mahdollista.
– Riitta Taarasti, Kirjastokaistan tuottaja –

Astrid Lindgrenin hahmot, erityisesti Peppi Pitkätossu ja Vaahteranmäen Eemeli, ovat olleet omia suosikkejani lapsena. Nämä kaksi ovat myös oman poikani suosikkeja ja uppoudumme yhdessä lähes joka päivä näihin seikkailuihin. Tarinat opettavat mielestäni hienolla tavalla empatiakykyä, oikeudenmukaisuutta ja terveellä tavalla kyseenalaistamaan auktoriteetteja.
– Mikko Helander, Kirjastokaistan kuvaaja –

Parhaillaan minulla on työn alla muusikko/toimittaja Suonna Konosen vastikään ilmestynyt esikoiskirja Tie päättyy meren rannalle, joka oli suorastaan pakko-ostos kaltaiselleni musiikki-intoilijalle, kun lukaisin Hesarin arvion kirjasta. Kahden vanhan ystävyksen ja bändikaverin progella ja terävällä sanailulla höystetty road trip Joensuusta Pohjois-Norjaan sopii mainiosti alkusyksyn pimenevien iltojen fiilistelyyn.
– Joonas Nevalainen, Kirjastokaistan kuvaaja –

Read Hour -kampanjan sivut