Videoita Prosak-proosaklubeilta jo seitsemättä vuotta

Emme olleet valitettavasti paikalla, kun kirjailija Laura Lindstedt lausui tervetuliaissanat historian ensimmäisellä Prosak-proosaklubilla 11.11.2008 ravintola Dubrovnikissa. Lindstedtin pitäessä avajaispuhetta illan juontaja Anna Tulusto ja kirjailijat Katja Kettu ja Petri Tamminen odottivat vuoroaan noustakseen lavalle. Alibi poissaoloomme ensimmäisiltä klubeilta on kuitenkin tanakka: Kirjastokaistaa ei ollut vielä olemassa.

Sen sijaan lähes välitön vastauksemme oli ”kyllä”, kun parin kuukauden ikäiseltä Kirjastokaistalta kysyttiin joulukuussa 2009 kiinnostaisiko meitä tulla kuvaamaan Prosak-proosaklubeja. Kyseltyämme tekijänoikeuksellisiin ja käytännön järjestelyihin liittyvät detaljit, olimme valmiit astumaan mukaan yhteistyöhön. Historian ensimmäiset proosaklubivideot kuvattiin 19.1.2010 klubilla, jossa esiintyivät Leena Parkkinen ja Kjell Westö. Nyt videoita on yhteensä jo lähes 150.

Kautta vuosien proosaklubien konsepti on pysynyt samana: klubille saapuu kaksi kirjailijaa lukemaan tekstejään ja keskustelemaan juontajan kanssa. Myös yleisöllä on mahdollisuus kysyä kirjailijoilta. Prosak otti historiansa suurimman muutosaskelen syykauden 2012 käynnistyessä, jolloin Prosak muutti ravintola Dubrovnikista Kansallisteatterin Lavaklubille ja vakiojuontajaksi astui toimittaja Marko Gustafsson. Ensimmäisellä Gustafssonin juontamalla klubilla esiintyivät kirjailijat Joni Pyysalo ja Tuula-Liina Varis.

Nyt, kun Kirjastokaistalla on meneillään jo seitsemäs Prosak-yhteistyövuosi, on välitilinteon paikka. Työnjäljessämme klubeilta tuotetuissa ohjelmissa näkyy se sama kehityskaari, joka näkyy muussakin tuotannossamme – Kirjastokaistan alkuvaiheen hapuilu ohjelmien laadussa on kaukana takana. Se mikä on muuttumatonta, on tahtomme tehdä yhteistyötä ja suhtautua innolla yhteistyöehdotuksiin lukemisen edistämiseksi ja kirjojen ja kirjailijoiden esiin nostamiseksi. Olemme ylpeitä siitä kokonaisuudesta, joka näiden yhteistyövuosien aikana on kirjallisuuden ystävien katsottavaksi tuotettu. Proosaklubivideot on tallennettu jo vuosien ajan myös Yle Areenaan katsottaviksi.

Entäpä klubit? Kausi kaudelta olemme vakuuttuneempia, että Nuoren Voiman Liiton proosaklubit ovat mahtava juttu. Klubeilla on hieno ja intiimi tunnelma. Lukija ja kirjailija kohtaavat. Lähes jokaisen kirjailijaesiintymisen jälkeen surraa päässä välitön tarve saada kyseinen teos käsiinsä ja jokaisen klubin jälkeen mieltä lämmittää juuri koettu tunne siitä, miten hienoa proosaa Suomessa ilmestyy.

Me Kirjastokaistalla olemme tyytyväisiä siihen, että olemme mahdollistaneet klubien seuraamisen myös niille, jotka eivät paikalle pääse. Klubeilta tuotetut videot ovat oleellinen osa Prosak-historiaa ja klubien elinkaarta. Katsokaa ja jakakaa ohjelmia hyvät kirjallisuuden ystävät ja kirjakentällä työskentelevät. Tervetuloa hyvän kirjallisuuden klubeille!

Prosak-proosaklubivideot Kirjastokaistalla
Prosak-proosaklubivideot Yle Areenassa