Turun Kirjamessujen Jokainen on lukija -keskustelut suorana pe 1.10.2021

Lukuloma valtaa Suomen syyslomien ajaksi jo kolmatta vuotta peräkkäin. Kirja-alan toimijoiden yhteinen kampanja nostaa esiin lukemista koko perheen yhteisenä harrastuksena.

Lukuloman etkoja vietetään lokakuun alussa, sillä Lukuloma on mukana Turun Kirjamessuilla. Jos tulet paikan päälle messuille, voit seurata Jokainen on lukija -keskusteluja Jukola-tilassa. Mukaan pääset myös verkon välityksellä, sillä ohjelma striimataan ja se on avoimesti kaikkien katsottavissa Kirjastokaistalla. Lähetyksen saa myös laittaa katsottavaksi niin koululuokissa, kirjastotiloissa, kirjakaupoissa kuin muissakin sopivissa tiloissa.

Jokainen on lukija -keskustelujen ohjelma pe 1.10.2021 klo 14.10-15.00

KLO 14.10-14.25
Kirjojen matka elämääni. Oliko reitti suora ja kirkas, vai saapuiko lukeminen mutkitellen, tai pusertaen? Lukemisesta keskustelevat Marko Gustafsson ja Lola Odusoga.
Keskustelun vetää nuorten kirjallisuusverkkopalvelu Sivupiirin toimittaja Henriika Tulivirta.

KLO 14.25-14.40
Kirjallisuus on kaikkia varten. Yhtä oikeaa tapaa lukea ei ole, ja jokainen on lukija omalla tavallaan. Nuorten vuoro saapua lavalle keskustelemaan lukemisesta ja sen eri muodoista.

KLO 14.40-14.50
Läsgnistor. Läsambassadören och författaren Henrika Andersson ger tips på roliga och handfasta sätt att väcka läshungern. Tipsen är användbara för både föräldrar och vuxna som jobbar med barn och unga.

KLO 14.50-15.00
Tietoisku: Kansallinen lukutaitostrategia ja -ohjelman tukevat jokaista lukijaa! Lukuliike-koordinaattori Pia Lumme kertoo, mitä lukutaitostrategia tuo tullessaan ja miten se edistää sitä, että ”Jokainen on lukija”.

Tule mukaan Lukulomalle

Kirja-alan toimijoiden yhteisen Lukuloma-kampanjan kampanja-aika on tänä vuonna 30.9.–29.10. ja teemana on ”Jokainen on lukija”. Teemavalinta liittää kampanjan osaksi kansallista lukutaitostrategiatyötä. Kampanjamateriaalit kootaan kampanjan verkkosivuille lukuloma.fi. Sieltä löytyvät kampanjan alettua mm. Lukemon lukuvinkkilistat lapsille, Sivupiirin lukuvinkkilistat nuorille ja Kirjasammon lukuvinkkilistat aikuisille.

Kirjastokaista on yhteisessä kampanjassa mukana tuottamassa myös Matkakaveri-videoita. Kampanjan Matkakavereina on joukko eri-ikäisiä ja -taustaisia suomalaisia, jotka kertovat videotervehdyksissä omasta matkastaan lukijaksi ja kannustavat viettämään Lukulomaa. Matkakavereina ovat jalkapalloilijat Tim Sparv ja Linda Sällström, räppäri F, toimittaja ja Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sekä tubettaja Lukuhirmu Hertta. Osallistu kampanjaan katsomalla ja jakamalla Matkakavereiden tervehdyksiä, joita löydät kampanjan käynnistyttyä Kirjastokaistalta, YouTubesta ja Facebookista.

Vinkkejä ja inspiraatiota lukemiseen Sivupiiristä

Turun Kirjamessujen Jokainen on lukija -keskustelujen vetäjänä toimii Sivupiirin toimittaja, lukuaktivisti Henriika Tulivirta. Sivupiiriä kannattaa hyödyntää niin Lukulomalla kuin ympärivuotisenakin lukuinnon inspiraatiolähteenä. Sivupiiri on Kirjasammon lasten- ja nuortenkirjallisuutta esittelevä osio. Sivupiirissä julkaistaan päivän täky, lasten- ja nuortenkirjallisuuteen liittyviä uutisia sekä lukusuosituksia kirjahyllyjen ja videovinkkien muodossa.

Lukuloma.fi-sivusto
Sivupiiri